درباره پارچه کتان
درباره پارچه کتان بیشتر بدانید !

درباره پارچه کتان ، اطلاعات خوبی در اختیارتان قرار می دهیم. این پارچه محبوبیت زیادی میان افراد مختلف دارد.

کتان ، یکی از قدیمی ترین پارچه های مورداستفاده برای دوخت پوشاک است و در اغلب کشورهای دنیا برای تهیه لباس مورداستفاده قرار می گیرد. کتان از الیاف کتان درست می شود. این الیاف ها از ساقه های گیاهی به اسم فلاکس درست می شوند.

 
 

پارچه کتان بر اساس پروسه تولید و مواد به کار رفته برای آن در انواع گوناگونی تولید می شود. کتان را پادشاه پارچه ها می دانند. با این پارچه می توان مانتو ، شلوار ، شال ، تیشرت و لباس های دیگری تولید نمود.

بیشتر بخوانید: خرید پولوشرت مردانه

خصوصیات پارچه کتان

اولین نکته ای که درباره پارچه کتان باید بیان کنیم ، خصوصیات پارچه کتان است. این پارچه از چندین ویژگی مهم برخوردار است.

  • مقاومت و استحکام کتان بسیار زیاد است. پنبه اصلاً چنین استحکامی را ندارد. بنابراین احتمال پارگی این پارچه در اثر کشش و … بسیار کم است.
  • کتان در برابر عوامل پوسیدگی بسیار مقاوم است و با گذشت زمان به راحتی پوسیده نمی شود.
  • کتان در برابر اسیدها از پایداری بسیار خوبی برخوردار است. اگر مایعات اسیدی رقیق بر روی کتان بریزند ، اصلاً بافت پارچه دچار مشکل نمی شود. البته طبیعی است که پارچه در برابر مایعات اسیدی غلیظ و گرم ، آسیب ببیند.
  • همچنین این ماده در برابر مایعات قلیایی سرد از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است.
  • درباره پارچه کتان باید به مقاومت بالای آن در برابر حرارت اشاره کرد. پارچه کتان تا دمای 120 درجه سانتی گراد در معرض تجزیه قرار نمی گیرد و صرفاً کمی زرد رنگ می شود.
  • کتان در برابر حلال های آلی از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است. این حلال ها در خشکشویی زیاد به کار برده می شوند. بنابراین اگر لباس های جنس کتان را به خشکشویی می دهید ، نباید نگران آسیب دیدگی آن باشید.
  • کتان از کشسانی بالایی برخوردار است.

انواع پارچه‌ های کتان

کتان کش یا کتان پنبه ای : این پارچه بسیار محبوب است. مقاومت بالا ، شستشوی آسان ، دوام بالا ، کش آمدن و … از ویژگی های مهم کتان کش یا کتان پنبه ای است.

کتان نخی : درباره پارچه کتان نخی باید بدانید که این پارچه کمترین میزان آبرفت را دارد. وجود نخ زیاد سبب می شود که جریان هوا به راحتی از پارچه گذر کند. کتان نخ برای سلامت پوست مفید است و اصلاً پوست را اذیت نمی کند.

کتان کریستال : این پارچه نه زیاد نازک است و نه زیاد ضخیم است. ویژگی مثبت این کتان ، خاصیت ایستایی بالای آن است.

کتان صابونی : کیفیت این پارچه بسیار زیاد است. کتان صابونی برای فصل گرم بسیار مناسب است. اگر پارچه کتان صابونی را بشویید ، سریعاً خشک می شود. تنوع طرح و رنگ این پارچه بسیار زیاد است. دوام بالای این پارچه ، دیگر ویژگی مثبت آن است.

کتان کاغذی : درباره پارچه کتان کاغذی باید گفت که این پارچه از پنبه ، پلی استر و ویسکوز و … درست شده است. سبکی این پارچه ، از ویژگی های دوست داشتنی این پارچه است. دوام بالا ، ظاهری زیبا ، زود چروک شدن ، زود صاف شدن و … از دیگر ویژگی های این پارچه است.

کاربردهای پارچه‌ های کتان

استفاده های زیادی از این پارچه می شود. تولید نخ بخیه ، تولید حوله ، تولید کیف ، تولید دستمال کاغذی ، ساخت روکش صندلی ، پرده دوزی ، تولید محلفه ، تولید کوسن ، دوخت انواع پوشاک و … از کاربردهای کتان است. درباره پارچه کتان این نکته را بدانید که از اضافات این پارچه برای ساخت کاغذهای سیگار ، کاغذ اسکناس و دیگر کاغذها استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: خرید نیم‌ تنه ورزشی زنانه

پارچه‌ های کتان یا پنبه ؟

هر دوی این پارچه ها دارای قابلیت تنفس می باشند. اما قابلیت تنفس کتان ، اندکی بیشتر است. انعطاف پذیری و کشش پارچه پنبه ای بیشتر از پارچه کتان است. اما مقاومت و دوام پارچه‌های کتان بیشتر از پارچه‎‌های نخی است.

برای دوخت لباس های گرم می توان از هر دوی این پارچه ها استفاده نمود. اما برای دوخت لباس های زمستانی ، پارچه های نخی ضخیم مناسب تر از پارچه های کتانی هستند. لطافت پارچه های پنبه ای از پارچه‌های کتان ، بیشتر است. همین مسئله موجب دوام کمتر پارچه های نخی می شود. پارچه‌های کتان به علت تو خالی بودن بافت خود ، سبک تر از پارچه های نخی هستند. پارچه‌های کتان زودتر از پارچه های نخی ، خشک می شوند.

نکاتی مهم درباره پارچه کتان

یکی از مسائل بسیار مهم درباره این پارچه ، نحوه مراقبت و نگهداری از آن است. در این خصوص به چندین نکته مهم توجه داشته باشید :

  • بهتر است لباس های کتان را تا نکنید و حدالامکان ، آنها را رول نموده و یا آویزان کنید.
  • برای اتو کردن کتان حتماً اندکی آن را مرطوب کنید تا چروک ها آسانتر باز شوند.
  • لباس های کتان رنگی را جدا جدا شسته و لباس هایی با رنگ های مختلف را با یکدیگر نشویید.
  • برای شستشوی این لباس ها از شوینده هایی با حداقل مواد شیمیایی استفاده کنید.
  • بهتر است لباس های کتان رنگ روشن را با آب گرم و لباس های کتان رنگ تیره را با آب سرد شسته تا کیفیت رنگ آنها به خوبی حفظ شود.

نکته ای حائز اهمیت درباره پارچه کتان و نحوه لکه بری آن

ممکن است لباس های کتان شما به هر علت دچار لکه شوند. در این شرایط بهتر است پیش از شستشو ، لکه بری از لباس ها را انجام دهید. برای لکه بری از لباس های کتان باید از جوش شیرین ، سرکه سفید ، شیر ، آبلیمو و نمک و … استفاده کنید.

ترکیب جوش شیرین و تاید و ترکیب سرکه سفید و تاید برای لکه بری از لباس های روشن بسیار خوب هستند. اما برای لکه بری از لباس تیره باید از ترکیب آب لیمو و نمک استفاده کنید و هرگز از جوش شیرین و سرکه سفید استفاده نکنید.

شیر ، یک لکه بر معجزه آور است که بخش لکی لباس باید چند دقیقه ای داخل آن قرار بگیرد تا پاک کردن لکه بسیار آسان باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه با تیشرت مشکی استایل‌های گوناگون بسازیم ؟