قرار دادن مقداری کرم روی انگشت
10 اثر مخرب عدم استفاده از کرم ضد آفتاب در دراز مدت

آیا شما فردی هستید که از مصرف روزانه ضد آفتاب خودداری می کنید؟ شاید فکر کنید که این مسئله مهمی نیست، اما می تواند تاثیر نه چندان خوبی روی پوست شما داشته باشد. تعجب میکنید چرا؟

استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب می تواند در درازمدت باعث ایجاد مشکلات عمده پوستی شود. در این مقاله به شما می گوییم که چرا استفاده از ضد آفتاب مهم است و اگر این کار را نکنید چه اتفاقی می افتد.

پزشکی از آیورودا توضیح می‌دهد!

SPF بیشتر به معنای ماندگاری بیشتر ضد آفتاب نیست. بلکه به این معنی است که ضد آفتاب حاوی مواد شیمیایی بیشتری است که ممکن است خطرات بالقوه ای برای سلامتی ایجاد کند.» این جمله را دکتر زیل گاندی (لیسانس آیورودا، پزشکی و جراحی)، پزشک ارشد آیورودا، ودیکس می‌گوید.

چرا باید از ضد آفتاب استفاده کرد؟

اشعه های خورشید می توانند بیش از آنچه تصور می کنید به پوست شما آسیب برساند. حتی قرار گرفتن محدود پوست شما در برابر تابش خورشید می تواند در دراز مدت باعث آسیب جبران ناپذیری شود، اگر از آن با ضد آفتاب محافظت نکنید .

دو راه عمده وجود دارد که قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند به سلامت پوست شما آسیب برساند: اشعه ماوراء بنفش A (UVA) که روند پیری پوست شما را تسریع می کند و اشعه ماوراء بنفش B (UVB) که سلول های پوست شما را می سوزاند. اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند نه تنها زمانی که بیرون هستید، بلکه حتی زمانی که در داخل خانه یا ماشین خود از طریق پنجره ها هستید به پوست شما برسد.

پوست شما مکانیسم دفاعی طبیعی خود را دارد تا از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش در سطح خاصی محافظت کند. اما، برای محافظت از سلول های پوست شما در برابر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید کافی نیست، که می تواند منجر به نگرانی های طولانی مدت پوست مانند لکه های ناشی از افزایش سن، چین و چروک، رنگدانه، افتادگی پوست، زبری، تیره شدن و موارد دیگر شود. دکتر آیورودا در ودیکس.

از این رو، استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب که به عنوان مانعی بر روی پوست شما در برابر نور خورشید عمل می کند، ضروری است.

دو دسته از ضد آفتاب ها وجود دارد که می توانید برای پوست خود استفاده کنید: فیزیکی و شیمیایی. در حالی که کرم ضد آفتاب فیزیکی حاوی مواد معدنی فعالی است که تابش نور خورشید را منعکس و پراکنده می کند، ضد آفتاب های شیمیایی این اشعه را قبل از رسیدن به لایه های داخلی پوست جذب می کنند.

با این حال، محققان جانسون و جانسون ادعا می‌کنند که ضدآفتاب‌های فیزیکی حاوی اکسیدهای فلزی در واقع با جذب اشعه ماوراء بنفش و نه با انعکاس و پراکندگی از پوست محافظت می‌کنند. حتی فیل ها نیز بدن خود را با گل می پوشانند تا از پوست خود در برابر تابش خورشید محافظت کنند.

10 اتفاقی که هنگام استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب رخ می دهد…!

1. لکه های خورشیدی

لکه های خورشیدی یا لکه های پیری زمانی ایجاد می شوند که پوست شما برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار گیرد. این لکه ها معمولاً با خارش، سوزش و حساسیت همراه هستند.

2. پیری زودرس

اگر از ضد آفتاب استفاده نکنید، اشعه ماوراء بنفش می تواند به کلاژن و بافت همبند پوست شما آسیب برساند. این به نوبه خود منجر به از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست شما می شود و باعث می شود که چین و چروک، افتادگی و پیری پوست در افراد جوان ظاهر شود.

مطالعه ای که توسط شورای ملی تحقیقات پزشکی و بهداشت استرالیا انجام شد نشان داد که استفاده منظم از کرم ضد آفتاب پیری پوست را در مردان و زنان سالم و میانسال کنترل می کند.

3. تیره شدن پوست

پوست شما ملانین را در مقادیر بیش از حد به عنوان بخشی از دفاع طبیعی خود در برابر اشعه خورشید تولید می کند. این باعث می شود پوست شما دارای لکه های تیره و رنگ ناهمواری باشد.

مطالعات انجام شده توسط دپارتمان پوست و ونورولوژی، کالج پزشکی آزاد مولانا، دهلی نو، نشان می دهد که استفاده منظم از ضد آفتاب در جلوگیری از پیری نور و ناهنجاری های رنگدانه ای در پوست کاملاً مؤثر است.

4. آفتاب سوختگی

سوختگی های پوستی که در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید ایجاد می شود، آفتاب سوختگی نامیده می شود. پوست شما ممکن است دچار آفتاب سوختگی های خفیف تا شدید شود که به صورت لکه های قرمز، داغ و دردناک روی پوست همراه با تاول ظاهر می شوند. پوست سوخته پس از چند روز لایه برداری می شود.

در یک مطالعه آینده نگر در مورد آفتاب سوختگی در دوران نوجوانی، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که استفاده منظم از کرم ضد آفتاب به مدت حداقل 6 ساعت در تابستان منجر به کاهش متناسب موارد آفتاب سوختگی می شود.

5. سرطان پوست

اشعه ماوراء بنفش می تواند باعث آسیب جبران ناپذیر DNA شود که می تواند یک جهش ژنی ایجاد کند که در نهایت می تواند باعث ایجاد سرطان در پوست شما شود. در سرطان پوست، سلول های پوست به سرعت تکثیر می شوند و یک تومور بدخیم تشکیل می دهند.

مطالعه زنان نروژی و سرطان به این نتیجه رسید که استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با SPF> 15 در مقایسه با ضدآفتاب‌های با SPF کمتر از 15، خطر ابتلا به ملانوما را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

دکتر زیل می گوید: «افرادی که رنگ پوست روشن تری دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند [3] و استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب می تواند به کاهش این خطر کمک کند.

نکته:

اگر متوجه خال، کک و مک یا لکه قهوه ای جدید روی پوست خود شدید، به دقت مراقب باشید. اگر لکه خوب نشد و شروع به تبدیل شدن به یک ضایعه غیرمعمول کرد، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید، زیرا می تواند نشانه اولیه ملانوم باشد.

6. التهاب

هنگامی که بافت پوست شما در معرض اشعه مضر UV قرار می گیرد، التهاب می تواند در بافت پوست شما ایجاد شود [4]. التهاب بخشی از روند طبیعی درمان پوست آسیب دیده در اثر اشعه ماوراء بنفش است. می توانید تورم، قرمزی و درد را متوجه شوید.

7. پوست خشک

قرار گرفتن مستقیم در معرض آفتاب روی پوست باعث از بین رفتن رطوبت و روغن های طبیعی پوست شما می شود. منجر به کم آبی بدن می شود و در نهایت پوست شما لکه های خشک و خشن در نواحی آسیب دیده ایجاد می کند.

در مطالعه ای که بر روی افراد مسن ژاپنی انجام شد، مشخص شد که پس از استفاده منظم از ضد آفتاب به مدت 18 ماه، محتوای آب لایه شاخی پوست به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

8. جای زخم

هنگامی که زخم ها یا آکنه در حال بهبودی در معرض نور خورشید قرار می گیرند، منجر به ایجاد زخم روی پوست شما می شود. هنگامی که اشعه ماوراء بنفش به بافت شفابخش ملتهب پوست شما برخورد می کند، منجر به هایپرپیگمانتاسیون پس از التهابی (PIH) می شود و پوست شما را با اسکارهای قهوه ای تیره باقی می گذارد.

مطالعات ادعا کردند که کرم های ضد آفتاب با طیف وسیعی از محافظت می توانند نقش موثری در کنترل هایپرپیگمانتاسیون و ملاسما پس از التهاب ایفا کنند.

نکته:

ضد آفتاب را روی زخم های باز استفاده نکنید. می‌توانید روی زخم‌های بهبود یافته ضدآفتاب بزنید تا جای زخم‌ها سریع‌تر محو شوند.

9. شکستگی عروق

اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند به انتهای رگ های خونی کوچک در زیر بافت پوست شما آسیب برساند. هنگامی که خون در پوست شما ترشح می شود، مایعات از رگ های آسیب دیده خارج می شوند و در نتیجه برجستگی ها و لکه های قرمز روی پوست شما ایجاد می شود.

مطالعه‌ای در مورد استفاده از کرم‌های ضد آفتاب می‌تواند به سلامت عروق خونی منجر شود، نشان می‌دهد که استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با محافظت از رگ‌های خونی در برابر اشعه‌های مضر UV به جلوگیری از گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند.

10. سیستم ایمنی ضعیف تر

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند توزیع و فعالیت برخی از سلول های ایمنی در پوست شما را تغییر دهد. اشعه ماوراء بنفش باعث افزایش سیتوکین ها همراه با افزایش فعالیت سلول های T می شود. این به نوبه خود، پاسخ های ایمنی پوست شما را مختل می کند.

هر چند وقت یکبار باید ضد آفتاب را دوباره استفاده کنید؟

استفاده مجدد از ضد آفتاب هر 2 تا 3 ساعت یکبار توصیه می شود. اکثر مردم فکر می کنند استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF بیش از 50 باعث ماندگاری بیشتر آن می شود و استفاده مجدد را نادیده می گیرند. اما، این فقط یک افسانه است.

SPF بیشتر به معنای ماندگاری بیشتر ضد آفتاب نیست. در عوض، این بدان معناست که ضد آفتاب حاوی مواد شیمیایی بیشتری است که ممکن است خطرات بالقوه ای برای سلامتی ایجاد کند.

بنابراین، بهتر است از کرم ضد آفتاب با SPF 30 تا 50 استفاده کنید و آن را هر 2 ساعت یک بار در طول روز تجدید کنید، به خصوص زمانی که بیرون هستید.

همچنین، مردم تمایلی به استفاده مجدد از ضدآفتاب ندارند، زیرا اکثر آنها به صورت کرم های غلیظ تولید می شوند و ضخیم شدن آنها باعث دردسر می شود. ممکن است روی پوست احساس سنگینی کند. با این حال، ضد آفتاب هایی به شکل چوب، پودر، اسپری و لوسیون موجود است که استفاده مجدد را برای شما راحت می کند.

نکته : حداقل نیم ساعت طول می کشد تا پوست شما ضد آفتاب را جذب کند. بنابراین، بهتر است از قبل برنامه ریزی کنید و حداقل 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

آخرین حرف

اکثر ما از کرم ضد آفتاب استفاده نمی کنیم مگر اینکه بخواهیم یک روز را در ساحل بگذرانیم. اما، اگرچه ممکن است متوجه تاثیر فوری نشوید، اشعه ماوراء بنفش خورشید به طرق مختلف به پوست شما آسیب می رساند. از این رو، استفاده از کرم ضد آفتاب هر روز یک مرحله بسیار ضروری در روتین مراقبت از پوست شما است که نباید آن را نادیده بگیرید.