سرد کردن در تعطیلات
آموزش سرد كردن بدن بعد از ورزش

ورزش کردن هم برای خود قوائد و قوانین خاص خود را دارد. یکی از این قوانین گرم کردن قبل از ورزش و سرد کردن بدن، بعد از ورزش است. سرد کردن بدن دلایل و فواید خود را دارد. اگر حتی زیاد اهل ورزش کردن نباشید، اصطلاحِ سرد کردن بدن بعد از ورزش را حتماً شنیده اید. اگر هم به تازگی تصمیم به ورزش کردن گرفته اید، حتماً مقاله سرد کردن بدن بعد از ورزش، را تا انتها همراهی کنید. ما در این مقاله اطلاعاتی لازم، راجع به سرد کردن بدن قبل از ورزش را در اختیارتان قرار داده ایم. همچنین گروه ریبون چند حرکت کششی آسان و راحت را نیز برای سرد کردن شما، گرده آوری کرده است.

 سرد کردن بدن

علت سرد كردن بدن بعد از ورزش:

شاید سوال خیلی از شما این باشد که علت سرد کردن بدن بعد از ورزش چیست؟ چرا باید بعد از ورزش حتماً بدن را سرد کنیم؟ چرا حرکات سرد کردن بعد از ورزش انقدر مهم است.

آمورش گرم کردن بدن قبل از ورزش را در مقاله ی دیگری از گروه رییون بررسی کرده ایم. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر راجع به گرم کردن بدن به این مقاله رجوع کنید.

همانطور که می دانید ضربان قلب در حین تمرینات ورزشی بالا می رود. هدف از سرد کردن، رساندن تپش قلب به حالت طبیعی و آرام است. همانطور که بدن را برای ورزش آماده می کنید، نیاز است که برای اتمام ورزش هم آماده شوید. تمامی حالت های بدن باید به حالت ثابت و نرمال بازگردد تا از آسیب های احتمالی کاسته شود.

 نحوه سرد کردن بدن

فواید سرد كردن بدن بعد از ورزش چیست؟

  • پس از ورزش ضربان قلب بایستی از بالا به آرامی به پایین بیاید و دمای بدن نیز تدریجی کاهش یابد. با انجام حرکات کششی و آرام ضربان قلب هم آرام تر می شود. این مورد یکی از فواید سرد کردن بدن است.
  • از اُفت فشار و قند خون و غش کردن ناگهانی بعد از تمرین جلوگیری می کند.
  • بعد از انجام تمرینات تناسب اندام، نیاز است عضله ها ریکاوری شوند تا عملکرد بدن حفظ شود. با سرد کردن بدن بعد از هر گونه فعالیت ورزشی این ریکاوری لازم، اتفاق می افتد.
  • عضله ها در حین ورزش کردن به خصوص ورزش های بدنسازی سخت، بسیار تحت فشار هستند. بدنسازان و ورزشکاران بعد از تمرین ممکن است دچار درد و گرفتگی عضلانی شوند. با انجام تمرینات سرد کردن، از گرفتگی و درد بدن کاسته می شود.
  • سرد کردن بعد از تمرین، گردش خون را در بدن بهبود می دهد.
  • بدن با حرکات سرد کردن، بسیار نرم تر و انعطاف پذیر تر می شود.

چند حرکت ساده و کاربردی برای سرد کردن بدن بعد از ورزش:

  • حرکت اول: اگر می توانید به مدت چند دقیقه آرام آرام راه بروید.
  • حرکت دوم: دستانتان را در هم قفل کنید و تا بالای سرتان ببرید و بدن خود را به آرامی بکشید تا خستگی تمرین از بدن خارج شود. این حرکت چه به صورت ایستاده چه نشسته قابل اجرا است. همین حرکات را در جهت عقربه ساعت به مدت 20 ثانیه برای هر طرف راست، چپ، پایین انجام دهید.
  • حرکت سوم: بایستید، به آرامی و با کمری صاف به سمت پایین خم شوید، در این حرکت بدن نباید قوز داسته باشد. سعی کنید کمر خود را صاف نگه دارید. در این حالت اگر نمی توانید مچ پای خود را بگیرید، می توانید سر زانو را بگیرید. به مدت 20 ثانیه بدن را بکشید.
  • حرکت چهارم: بایستید، یکی از پاها را تا زانو به سمت قفسه سینه خم کنید و با دست به مدت 10 ثانیه نگه دارید. همین حرکت کششی را برای پای مخالف انجام دهید.
  • حرکت پنجم: این حرکت مانند حرکت قبلی است. فقط در جهت پشت بدن انجام می شود. در این حرکت یکی از پاها را به پشت برده و تا زانو خم کنید، سپس با دست همان طرف، پا را در هوا به مدت 10 ثانیه نگه دارید.
  • حرکت ششم :حرکت خم شدن رو به جلو است. بر روی زمین بنشینید، پا ها را به اندازه کمی بیشتر از عرض شانه از هم فاصله دهید. دو دست خود را بالا برده و به صورت موازی هم قرار دهید. با حرکت کششی به آرامی خم شوید و به سمت مچ پای راست بروید و چند ثانیه در همین حالت بمانید. بعد از انجام همین، حرکت را برای پای سمت چپ بروید. مدت زمان این حرکت 12 ثانیه است.

مطالعه کنید: آموزش گرم كردن بدن قبل از ورزش

 بهترین روش سرد کردن بدن

بهترین روش سرد کردن بدن بعد از ورزش:

نحوه سرد کردن نیز به اندازه گرم کردن مهم و ضروری است. این حرکات کششی باید به صورت منظم، بین بالاتنه و پایین تنه تقسیم شود تا تمامی اعضای بدن، شروع به سرد شدن کند. بهترین حرکت های کششی، حرکتی است که تمامی اعضای بدن، استخوان ها، عضله ها و مفاصل را درگیر کند. حرکات کششی را آرام و آهسته با نفس عمیق کشیدن، اجرا کنید تا بهترین نتیجه را ببینید.

 نرمش در خانه

آموزش سرد کردن بدن بعد از ورزش در خانه:

برای سرد کردن بعد از ورزش در خانه، احتیاج به وسیله یا شی خاصی نیست. شما به راحتی می توانید با انجام همین حرکات، به راحتی در خانه و بدون نیاز به وسیله ی دیگری، شروع به سرد کردن بدن کنید.

زیر انداز خود را بر روی زمین بیندازید و مرحله به مرحله حرکات سرد کردن بدن را در خانه انجام دهید. برای شما چند حرکت ساده و راحت بر روی زمین را،  شرح می دهیم:

  • حرکت اول، حرکت بچه یا balasana در یوگا: روی زیرانداز دو زانو بنشینید. باید باسن روی پا ها بیفتد. دست ها را به حالت باز به سمت جلو بکشید، به پایین بروید و سر را روی زیر انداز بگذارید و ریلکس کنید. این حرکت کششی بچه یکی از حرکات کودک است.
  • حرکت دوم، حرکت کشش زانو به داخل: به کمر بر روی زمین دراز بکشید. یکی از پاها را تا قفسه سینه جمع کنید و با دو دست مدت 15 ثانیه نگه دارید. این حرکت کششی را با پای مخالف هم انجام دهید.
  • حرکت سوم، حرکت ستون فقرات با پیچش (Bent knee Cross Body streach): بر روی زمین به پشت دراز کشیده، یکی از پاها را تا زانو خم کرده و به سمت مخالف ببرید و در هوا نگه دارید. صورت در همان جهتِ پا قرار می گیرد. حالت دست ها در دو طرف باز کرده و بر روی زمین به حالت کششی بگیرید.
  • حرکت چهارم: به حالت ایستاده یا نشسته، یکی از دست ها را در جهت مخالف به صورت صاف به بدن بچسبانید. با دست دیگر در بین بازو و آرنج دست اولیه قرار داده و خم کرده و بالا نگه دارید. این حرکت را به مدت 12 ثانیه برای هر دو دست نگه دارید.

مطالعه کنید:  چه لباس هایی مناسب هدیه دادن در عید نوروز هستند؟

سخن آخر

با توجه به موارد گفته شده درباره فواید سرد کردن، از انجام این حرکات بعد از فعالیت ورزشی غافل نشوید. سرد کردن بدن کمتر از 5 دقیقه هم زمان نمی برد، پس حتما در برنامه ورزشی خود، آن را لحاظ کنید.