عوارض سرماخوردگی در ورزش کردن
آیا در زمان سرماخوردگی می توان ورزش کرد؟

ورزش در سرما خوردگی الزامی نیست اما اگر تمایل به ورزش کردن دارید، نیاز است یکسری نکات را هنگام ورزش کردن رعایت کنید. هنگامی که ورزشکاران سرما می خورند، دغدغه ی برنامه ی ورزشی و تمرینات روزانه خود را دارند. سوالی که برای خیلی ها پیش می آید این است که، آیا در زمان سرماخوردگی می توان  ورزش کرد؟ ورزش کردن در زمان مریض حالی و سرماخوردگی کارِ درستی است یا خیر؟ آیا ورزش کردن برای بیماری ها مضر است یا مفید؟ در کل لازم است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و روند بهبود خود را پیش بگیرید. با ما همراه باشید تا سوالات شما را از نظر پزشکی بررسی کنیم.

آیا در زمان بیماری مثل سرماخوردگی می توان ورزش کرد؟

در زمان بیماری ها اولین کاری که نیاز است انجام دهید مراجعه به پزشک است. با توجه به درمانی که پزشک، برایتان در نظر گرفته، لازم است به استراحت بپردازید، تا هرچه سریع تر بهبود پیدا کنید. قوای تحلیل رفته ی بدن در دوران سرما خوردگی با استراحت و دارو و تغذیه ی مناسب می تواند بهبود یابد. در کنار استراحت می توان با مصرف ویتامین سی، بوخور دادن، آب نمک قِر قره کردن و مصرف مایعات زیاد، سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و خیلی سریع تر سلامت خود را به دست بیاورید. به علاوه ی مواردی که گفته شد، ورزش کردن طبق رعایت نکاتی در سرماخوردگی امکان پذیر است.

پیشنهاد محصول: تیشرت ورزشی زنانه

 سرماخوردگی در هنگام ورزش

باید ها و نباید های ورزش در سرماخوردگی:

برای مواردی که در زیر گفته شده باید ابتدا استراحت کافی داشته باشید؛ حتما مواردی که پزشک تجویز کرده را رعایت کنید. مایعات مصرفی را در طول روز افزایش دهید. و فقط یکی از علائم سرماخوردگی را داشته باشید.

چه زمانی در سرماخوردگی می توان ورزش کرد؟

  • زمانی که سرماخوردگی شدید نباشد، می توان برخی ورزش های ساده و سبک را انجام داد. اگر ورزشکار هستید و به صورت روتین ورزشی روزانه دارید، احتمالا سیستم ایمنی بدنتان بالا است، سرماخوردگی که در بدن شما بروز می دهد به صورت خفیف است.
  • اگرعلائم سرماخوردگی در بدن رو به بهبود باشد و چند روزی از بیماری سرماخوردگی شما گذشته باشد، می توانید چند حرکت سبک و آسان را انجام دهید.
  • نوع دیگری از علائم سرماخوردگی در بدن مثل گوش گرفتگی است که این امکان را به شما می دهد که بتوانید ورزش های سبک را انجام دهید.
  • اما اگر سرماخوردگی در بدن شما فقط شامل گرفتگی بینی باشد، امکان انجام یکسری حرکات ورزشی سبک و آسان وجود دارد.
  • بعضی از علائم دیگری که وجود دارد سرماخوردگی خود را به صورت گلو درد، نشان می دهد، شما می توانید مصرف مایعات روزانه را زیاد کنید، در اینصورت انجام ورزش های سبک می تواند بی ضرر باشد.

پیشنهاد محصول: شلوارک ورزشی زنانه

چه زمانی در سرماخوردگی نباید ورزش کرد؟

  • اگر یکی ازعلائم شدیدی مانند تب، سرفه ی شدید، سردرد و سرگیجه را دارید، در این زمان ورزش کردن جایز نیست.
  • زمانی که درد های عضلانی دارید، تمرینات سنگین بدنسازی و استقامتی و قدرتی را نباید انجام دهید.
  • اگر انرژی بدن کاهش پیدا کرده است، شما نمی توانید به تمرین کردن بپردازید. ابتدا لازم است بدن، انرژی تحلیل رفته ی خود را با استراحت باز یابد. پس از ورزش کردن فاصله بگیرید و بدنتان را به یک استراحت کافی مهمان کنید.

تاثیر ورزش در سرماخوردگی :

ورزش کردن به طور کلی برای حفظ سلامت و بهبود عملکرد بدن مفید است. ورزش کردن سبک، ضرری برای بیماری ها نخواهد داشت و انجام تمرینات ورزشی صحیح برای بدن، همراه با مزایا است. اما از آنجایی که بدن نیاز به قدرت و توانِ بدنی بالا برای انجام تمرینات ورزشی دارد در زمان سرماخوردگی این توان وجود ندارد؛ بدن در زمان سرماخوردگی و دیگر بیماری ها، انرژی خود را از دست داده است، دیگر به راحتی توان بلند کردن وزنه یا دویدن را ندارد. انجام دادن ورزش در شرایط سرماخودگی، برای بدن شما سخت خواهد بود. بنابراین امکان انجام حرکات به طور صحیح کم می شود و درصد خطا و اشتباه در حین تمرینات بالا خواهد رفت. به همین دلیل ورزش کردن در زمان سرماخوردگی آن تاثیر را بر بدن شما نخواهد گذاشت. بهتر است استراحت کنید و مدت زمانِ خیلی کوتاه مانند 5 دقیقه قدم زدن را به عنوان ورزش روزانه در صورت توان، انجام دهید.

 ورزش بدنسازی در سرماخوردگی

ورزش در دوران سرماخوردگی  باید چگونه باشد تا ضرری نداشته باشد؟

اگر می توانید، برنامه ی تمرینی ورزش خود را چند روزی تا روز بهبود به تعویق بیاندازید؛ اما اگر نمی توانید پس بهتر است ورزش سبک و آرامی را برای خود انتخاب کنید. ورزش در سرماخوردگی باید تا آنجایی که امکان دارد فعالیت تحرکیِ شدیدی نداشته باشد. ورزش در زمان سرما خوردگی تا حد امکان باید آسان و راحت باشد. انرژی بدن در زمان بیماری سرماخوردگی تحلیل می رود، پس در صورت تمایل به ورزش کردن، در روز های سرما خوردگی ورزشی را انتخاب کنید که نیاز به انرژی زیادی برای انجام تمرینات نداشته باشد. در هنگام ورزش در سرماخوردگی نفس های عمیق بکشید و از مصرف مایعات در حین ورزش غافل نشوید. حرکات را شمرده و با حوصله انجام دهید. همچنین بهتر است زمان استراحت بین ست ها را بیشتر کنید.

پیشنهاد ریبون: ست ورزشی زنانه بهترین تیپ بهاره

بهترین ورزش ها در زمان سرما خوردگی:

در هنگام ورزش کردن در دوران سرما خوردگی لازم است، حرکات ورزشی را انتخاب کنید که انرژی زیادی لازم نداشته باشند. حرکت هایی مناسب هستند که آرام و سبک اند و فشار کمی به بدن وارد می کنند. حرکت هایی مانند موارد زیر:

  • قدم زدن و پیاده روی سبک
  • حرکات کششی سبک
  • حرکت هوازی سبک و آسان
  • یوگا
  • پیلاتس

 ورزش یوگا در دوران سرماخوردگی

چند حرکت یوگا برای بهبود حال سرماخوردگان:

حرکت هایی که در تمرینات ورزش یوگا وجود دارد، می تواند بر روند بهبود سلامتی تاثیر مثبت بگذارد. یوگا به طور کلی یکی از بهترین ورزش ها است که سیستم ایمنی بدن را بالا می برد. همچنین با حرکت های کششی که دارد، درد های عضلانی سرما خوردگی را هم بهبود می سازد.

سخن آخر:

ضمن آرزوی سلامتی برای شما، لازم است این نکته را در کنار موارد بالا در نظر بگیرید که راهنمای شما، بدنِ شما خواهد بود. به بدن خود توجه کنید تا کمتر آسیب ببیند. در دوران سرماخوردگی هیچ اجباری برای تمرین کردن وجود ندارد. اگر احساس درد شدید دارید، لازم است در کنار مصرف دارو حتماً استراحت کنید.