لباس ورزشی قدیمی زنان در قرن 19
تاریخچه تیشرت ورزشی زنانه در 3 قرن اخیر

تاثیر تغییراتی که تیشرت ورزشی زنانه در قرن 20 بر تشویق بانوان به ورزش بیشتر داشت، غیر قابل چشم پوشی است. تمامی لباس های ورزشی، به خصوص مدل های مختلف تیشرت، تکامل تاریخی خودشان را طی کردند. این مقاله به مطالعه درمورد تاریخچه تیشرت ورزشی زنانه می پردازد.

در ابتدا و در قرن 19 میلادی، زنان تنها تماشاچیان مسابقات ورزشی بودند. با بررسی تاریخچه تیشرت ورزشی زنانه، پیشرفت علم اهمیت ورزش در سلامتی را مشخص کرد. و به تولید تیشرت های ورزشی ارزان و ایمن برای ورزش کمک کرد، ممکن بود بانوان دیرتر پا به عرصه فعالیت های ورزشی بگذارند. با پا گذاشتن به عرصه ورزش، راه زنان برای کسب موفقیت های بیشتر در سایر زمینه ها و در اقصی نقاط دنیا باز شد.

اولین ورزش هایی که بانوان در آن ها آزادانه تر فعالیت کردند سه ورزش پایه‌ی شنا، دوچرخه سواری و بسکتبال بود. این سه ورزش به علت پر مخاطب بودن، سادگی و علاقمندی بیشتر بانوان در طول تاریخ، بیشترین سرمایه گذاران را در تاریخچه تیشرت ورزشی زنانه به خود جذب کرد.

اما در نهایت، آنچه توجه زنان را به ورزش جلب کرد، دعوت جامعه ورزشی و علمی از زنان به ابراز خود و پیدا کردن روحیه رقابت جویی بود.

دیگر عامل مؤثر در روند استفاده از تیشرت ورزشی در تاریخ، تأثیر سینما بود. ابتدا در آمریکا و سپس در تمامی کشورهای جهان، این سلبریتی ها بودند که ترندهای تیشرت ورزشی زنانه را میان مردم محبوب کردند.

البته بر تاثیر توسعه صنعت در تولید لباس های مختلف ورزشی نیز نمی توان چشم بست. صنعت که در طول جنگ جهانی اول و دوم پرشی مرتفع به جلو داشت، نه تنها تیشرت امروزی ورزشی، بلکه تمامی ابعاد زندگی امروز ما را شکل می دهد. میتوان گفت صنعت، مهم ترین عامل موثر در تاریخچه تیشرت ورزشی است.

لباس ورزشی قرن 18

تاریخچه تیشرت ورزشی زنانه در قرن 19

در آن زمان هنوز تیشرت به این صورت وجود خارجی نداشت. در این قرن، ورزش دوچرخه سواری، با بالاتنه ای مشابه لباس های معمولی روزمره زنان انجام می شد.

اما هنگام انجام شنا و بسکتبال ماجرا متفاوت بود. زنان برای راحتی در ورزش بکستبال، از بلوزهای بلند مشهور به پیراهن کالج استفاده میکردند (این بلوزها به شومیز های امروزی شباهت زیادی داشت). این بلوزها به محبوبیتی باور نکردنی در میان دختران جوان رسید.

همچنین در ورزش شنا، بانوان از طرح های اولیه ای که تقریباٌ مشابه طرح های امروزی است، استفاده می کردند. (که مشابه رکابی های امروزی بوده است)

و نکته جالب در پوشش آن زمان، در این جا بود که در این دوران بانوان از نظر قانونی، اجازه ورود بدون کفش به آب را نداشتند. حتی سال ها بعد _1917_ اتیلدا بیبتری به علت در آوردن کفشش در المپیک دستگیر شد!

بیشتر بخوانید: شیک ترین ست های ورزشی زنانه

لباس زنانه قرن 19

تاریخچه تیشرت ورزشی زنانه در قرن 20

در قرن 20 دیگر ماجرا متفاوت شد. جنس پارچه های مصنوعی (فلامنت، پلی استر و پلاستیک) شروع به تولید کردند. صنعت فیلم سازی، استفاده زنان از لباس های ورزشی مختلف را با مدهای زیبای فراوانی همراه کرد.

بنابراین در سینمای صامت روزگاران گذشته، به تن بازیگران در نقش دختران دانشجو، مدل های مختلفی از تیشرت های مشابه طرح های امروزی را می بینید.

در ادامه مبحث تاریخچه تیشرت ورزشی زنانه، در قرن 18 و اوایل قرن 19، این لباس ها، به میزانی که در سینما استفاده می شد در میان مردم محبوبیت نداشت. اما با گذر زمان، به جز جوانان، نزد نسل های میانسال و مسن نیز، استفاده از تیشرت ورزشی زنانه مورد استقبال بالاتری قرار گرفت.

در این دهه، تیشرت ورزشی زنانه، به همراه انواع شلوار و شلوارک، راه خود را به ورزش هایی مانند تنیس، کریکت و گلف باز کردند. این تیشرت ها گاهی در زیر کت های بلند و گاهی به تنهایی استفاده می شدند و تقریبا در هر فصلی کاربرد داشتند.

تیشرت زنانه قرن 19

تاریخچه تیشرت ورزشی زنانه پس از 1930

تا سال 1930، جنس پارچه مصنوعی، ژرسه و لاتکس تنها در لباس های کوچکی مانند لباس زیر و جوراب، استفاده می شد. اما جنگ جهانی و گسترش پارچه جنس مصنوعی، باعث استفاده از پارچه های مصنوعی در صنعت پیراهن ها نیز شد.

با استفاده از پلاستیک در ساخت تیشرت های ورزشی زنانه، انقلابی در ورود بانوان به محیط ورزش به صورت روزانه به وجود آمد.

با بررسی تاریخچه تیشرت ورزشی زنانه در می یابیم که میزان استفاده از تیشرت ورزشی زنانه، در سینما و فیلم، در میان هنرمندان و دانشجویان افزایش شدیدی داشت. به صورتی که در سالهای دهه 1950، آمار فروش جهانی تیشرت ورزشی زنانه از تیشرت مردانه ورزشی نیز بالاتر رفت.

پس از دهه 1950 میلادی، سلبریتی ها باعث ایجاد محبوبیت صنعت مد لباس های ورزشی زنانه، در میان مردم شدند. به همین دلیل برخی از افراد، ریشه های تیشرت ورزشی زنانه را در این سالها، هالیوود و هنرمندان می دانند و از تأثیر و نقش ورزشکاران قرن 18 صحبتی نمی کنند.

تیشرت زنانه دهه نود میلادی

تاریخچه تیشرت ورزشی زنانه در دهه 80 و 90 میلادی

به هرحال تا پیش از این زمان، تیشرت، لباس ورزشی بود و جزو لباس های روزمره زندگی محسوب نمی شد. از آن پس، مدل ها، طرح ها و انواع مختلفی از تیشرت ورزشی زنانه تولید شد و تا امروز این صنعت پرمصرف، ادامه دارد.

در پایان قرن، صنایع و برندهای تولید لباس ورزشی، به تلفیق لباس ورزشی با علم فیزیک و ورزش می‌پرداختند. انواع تیشرت های ورزشی زنانه در پایان این قرن، برای استفاده در محیط های مختلف ورزشی بهینه شدند. کمپانی های بزرگ و مشهور محصولات ورزشی مانند نایکی، آدیداس، آندر آرمور، پوما و ریبوک در رقابت با یکدیگر به بهبود محصولاتشان پرداختند.

بیشتر بخوانید: لباس های دخترانه خانگی راحت و گشاد

تاریخچه تیشرت ورزشی زنانه در قرن 21

در این قرن طراحان، به گذشته برگشتند و مدل های قدیمی تر لباس های زنانه را با تیشرت های ورزشی زنانه، تلفیق کرده اند.

در قرن اخیر، تولید تیشرت ورزشی بسیار ارزان تر شده است و حتی قیمت چاپ نیز با صنعتی شدن آن، کاهش فراوانی دارد. به همین دلیل انواع تیشرت های ورزشی، با جنس ها و تکنولوژی به روز و مطابق علم فیزیولوژی، برای حفظ سلامتی بدن شما ساخته می شوند.

امروزه برندهای کوچک تولیدی لباس ورزشی و خرده فروش های این محصولات باعث به صرفه ماندن قیمت این لباس ها می شوند.

امروزه هر فردی می تواند با کمی سرمایه، دستگاه های تولید پارچه مصنوعی را تهیه کند. برخلاف قرن 20 که سینما انواع مختلف تیشرت زنانه ورزشی را میان بانوان مرسوم کرد، در این قرن اینفلوئنسرهای سبک زندگی در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تیک‌تاک، تیشرت های ورزشی را میان زنان رواج داد. پس تاریخچه تیشرت ورزشی زنانه در قرن 21 توسط دو عامل علم و شبکه های اجتماعی شکل خواهد گرفت.