بانوان تنیس باز در تاریخ
تاریخچه لباس ورزشی زنانه

در گذشته لباس ورزشی، مانند لباس های زنانه ورزشی امروزی متنوع نبودند. در زمان قدیم اکثراٌ از یک مدل قدیمی استفاده می شد و در آن زمان، از یک جنس پارچه نیز برای ورزش استفاده می شد.

در سال 1960 کم کم ورزش های جدیدی مانند موج سواری، اسکیت و تناسب اندام در بین مردم رواج پیدا کرد. در همین دوره بود که از الیاف مصنوعی برای ورزش رونمایی شد. در تاریخ، سهم اصلی طراحی مد برای لباس ورزشی زنانه، به نام ایالات متحده به ثبت رسیده است.

 

تکنولوژی و صنعت لباس ورزشی زنانه

تاریخچه لباس ورزشی زنانه از سال 2000 میلادی به جایگاه ثابت، خود رسید. و بعد از آن با کمک چاپ، مدل ها و طرح های جذابی به آن افزوده شد. از این رو در میان ورزشکاران و به خصوص بانوان، مدل های جدید ورزشی و تنوع زیاد لباس ورزشی مشوق ورزش و فعالیت بیشتر آن ها شد.

 

جایگاه پوشاک ورزشی در زندگی روزمره

بخشی از پوشاک صرفاً برای استفاده در هنگام ورزش تولید می شوند. مثلاً مایو شنا زنانه، نیم تنه ورزشی زنانه و… اما برخی از انواع پوشاک ورزشی را می توان در استایل روزانه جای داد.

لباس های ورزشی که در بین مردم به غیر از باشگاه یا اینکه مصرف روزانه هم، می توان استفاده کرد، جایگاه ویژه ای دارند.

 

راحتی لباس ورزشی در زمان های گذشته

 لباس ورزشی در زمان قدیم

در تاریخچه لباس ورزشی زنانه، بانوان تا سالیان برای پوشیدن پوشاک ورزشی که ورزش را برای آن ها راحت تر کند، در جدال بودند. با این حال این استایل ها بسیار کاربردی تر و مناسب تر شدند. پس از زمانی که استایل مناسب خود را پیدا کردند، به حل مشکل راحت نبودن لباس ورزشی پرداختند. تولید کنندگان لباس ورزشی از پارچه های مصنوعی و دوخت مناسب و با در نظر گرفتن استایل مناسب و طراحی های خاص، برای راحتی ورزشکاران استفاده کردند.

و بعد از حل مشکل راحتی لباس ورزشی، دانشمندان صنعت الیاف مصنوعی، به مشکل جذب نشدن عرق بدن توسط لباس ورزشی پرداختند. و برای حل این مشکل از پارچه مناسب برای عرق نکردن استفاده کردند.

 

بیشتر بخوانید: مدل های ست کامل لباس گرم پاییزی دخترانه

 

نحوه استفاده و ساخت الیاف مصنوعی در لباس ورزشی

از زمان های قدیم آقایان و بانوان لباس های ورزشی ای که می پوشیدند که حالت کششی داشت، صرفاً به این دلیل که بافتنی بودند. جرسی در سال 1882 لاستیک را اختراع کرد. که از آن الیاف لاستیکی برای جوراب و لباس زیر در دهه 1930 مورد استفاده قرار گرفت. در تاریخچه لباس ورزشی زنانه پس از جنگ جهانی دوم، مجموعه وسیعی از الیاف مصنوعی در لباس های بدنسازی و لباس های زیر تولید شد.

دهه 50 شاهد تغییرات زیادی در لباس ورزشی زنانه بود که بیشترین دلیل آن اختراع و استفاده از نایلون بود. در اواسط دهه 60، لباس های کشسان برای سطح بالایی از راحتی مورد توجه ورزشکاران قرار گرفته بود.
 لباس بافتنی بجای لباس ورزشی

چه کسی لباس ورزشی را طراحی کرد؟

یکی از طراحان مد و پوشاک که جان ردفرن بود، شروع به ساخت لباس های ورزشی کرد. در پایان قرن نوزدهم، جان ردفرن متوجه این شد که در هنگام ورزش به لباس های متنوعی احتیاج است و به این منظور پیراهن، شلوارک زنانه و مردانه و وسایل دیگر را طراحی کرد.

در تاریخچه لباس ورزشی زنانه مشتریان او، آنقدر از طراحی لباس های ردفرن ذوق زده بودند که هر روز شروع به پوشیدن آن کردند و اینگونه ردفرن بخشی از تاریخچه لباس ورزشی زنانه شد.

 

چه کسی لباس ورزشی زنانه را طراحی کرد؟

کم کم بانوان شروع به فعالیت های ورزشی بیشتری مانند ورزش هایی چون دوچرخه سواری، تنیس و رقص کردند. از این رو به لباس هایی متناسب با سبک زندگی جدید، پر از ورزش و پر تحرک نیاز داشتند. برخی از بانوان از لباس های ورزشی که ردفرن طراحی کرده بود استفاده می کردند. اما این ژان پاتو بود که به عنوان اولین مُبلِغ لباس های ورزشی زنانه، شناخته می شود.

او اولین دامن تنیس را در سال 1921 پوشید. در تاریخچه لباس ورزشی زنانه اینگونه است که بعد از آن لباس های اسپرت و ژاکت های پشمی در اروپا پوشید تا در همه جای دنیا شناخته شود و این اتفاق نیز افتاد تا موفقیت های ژان پاتو بیشتر شود.

 

چگونه لباس ورزشی زنانه مد شد؟

مطابق تاریخچه لباس ورزشی زنانه در قرن بیستم، لباس های ورزشی زنانه بسیار فراتر از لباس های معمولی بودند. شلوارها، ژاکت های ورزشی، پیراهن ها و کفش های ورزشی از لباس های روزمره شدند. اما برخلاف لباس های قبلی، این لباس ورزشی راحت تر بودند. و مردم برای کارهای روزمره خود از این لباس های ورزشی برای راحتی و هنگام کار کردن استفاده می کردند. این لباس ها هنوز برای معدودی از افراد در دسترس بودند. اما با گسترش صنعت تولید انبوه، همه می توانستند لباس های ورزشی بپوشند. بنابراین لباس ورزشی کم کم به مد روز تبدیل شد.

 

پیشنهاد ریبون: لباس ورزشی مردانه

 

تاریخچه لباس های ورزشی زنانه در طول اعصار

 لباس ورزشی در زمان قدیم

لباس های ورزشی در طول زمان تکامل بسیار یافته اند. در سال های بسیار دور پیش از میلاد مسیح، تنها لباس های گشاد و ساده ای در زمان شرکت در ورزش استفاده می شده است. البته بسته به موقعیت و کشور این مسئله فرق می کرد.

بررسی تاریخچه لباس ورزشی زنانه نشان می دهد که بسیاری از تمدن های باستانی، ورزش های خاص خود را داشته اند. اما هر تمدنی لباس متفاوت خود را داشته است. مثلاُ یونانیان باستان بصورت برهنه به ورزش خود می پرداختند. و بسیاری از ملل دیگر، لباس هایی تشریفاتی داشتند. این لباس های تشریفاتی که مختص ورزش بوده، اما هیچ کدام همانند آنچه امروز ساخته و پوشیده می شود نیست.

 

برای شنیدن خلاصه صوتی روی دایره زیر ضربه بزنید.