بنر جمعه سیاه
جمعه سیاه یا بلک فرایدی؛ چه روزی است؟

قطعاً شما نیز در تبلیغات مختلف شرکت های محبوب تان با عبارت حراج جمعه سیاه روبرو شده اید. شاید نمی دانید حراج بلک فرایدی چیست و به چه علتی برگزار می شود. یا شاید از اینکه آیا ریبون نیز بلک فرایدی را برگزار می کند اطلاعاتی نداشته باشید. در این مقاله ابتدا درباره جمعه سیاه و تاریخچه آن صحبت می کنیم. سپس شما را به دانستن اطلاعاتی درباره بلک فرایدی سال ۲۰۲۳ در سایر کشورهای جهان دعوت می کنیم.

بعد درباره اهمیت حراج جمعه سیاه در دنیا مطالبی را می خوانید و در نهایت با نحوه برگزاری این مراسم در ایران آشنا می شوید. پس با ما همراه باشید تا دست اول ترین مطالب را در مورد بلک فرایدی (Black Friday) مطالعه کنید.

جمعه سیاه چیست؟

در بسیاری از کشورهای مسیحی جهان به خصوص کشور آمریکا جشن شکرگزاری اهمیت زیادی برای مردم از نظر فرهنگی دارد. از این رو در اولین جمعه پس از جشن شکرگزاری، فروشگاه های بزرگ، بر تمامی محصولات خود تخفیف بالایی قرار می دهند. در این روز بسیاری از جنس های بازار با قیمت بسیار پایین تری عرضه می شوند. این روز که در آمریکا تعطیل رسمی نیز هست، در گذر زمان به بلک فرایدی (Black Friday) مشهور شد. در حراج بزرگ جمعه سیاه، کارمندان مرخصی می گیرند و کارکنان فروشگاه از ساعت چهار صبح تا بیست و چهار ساعت بعد مشغول خدمت رسانی به مشتریان هستند.

در این روز، خرید کردن سنت و از رسوم مردم بسیاری از کشورها است. زیرا رسوم مرتبط با بلك فرايدي کم کم از ایالات متحده به سایر کشورها نیز رسید. امروزه 125 کشور به صورت رسمی همگام با ایالات متحده آمریکا در حراج بزرگ جمعه سیاه شرکت می کنند. امروزه برندها، شرکت ها و کمپانی های معتبر دنیا محصولات خود را با قیمت هایی شگفت انگیز در حراج black friday عرضه می کنند. هدف از این مسئله این است که در زمستان سال 2023-2024 هیچ کس مجبور به تحمل گرسنگی یا سرما نباشد.

فروش ویژه خرید و قیمت مشاهده

مشاهده جدیدترین انواع فروش ویژه

بلک فرایدی دقیقا چه روز است؟

روز دقیق بلک فرایدی سال ۲۰۲۳ با روز جمعه سوم آذر 1402 مصادف است. جشن شکرگزاری در آخرین پنج شنبه ماه میلادی نوامبر و بلک فرایدی ۱۴۰۲ فردای همان روز به صورت جهانی برگزار می شود. از آنجایی که سال میلادی نیز، مانند سال شمسی دارای سال کبیسه است، گاهی تاریخ حراج جمعه سیاه یک روز در تقویم جابجا می شود.

طول حراج جمعه سیاه معمولاً از پنجشنبه شب شروع و تا پایان جمعه ادامه دارد. در این صورت می توان گفت حراج بزرگ جمعه سیاه کمی بیش از یک روز کامل طول می کشد.
حراج بزرگ جمعه سیاه

تاریخچه جمعه سیاه

گفته می شود تاریخچه اصلی حراج جمعه سیاه به کارگران آمریکانی بر می گردد که با گرفتن مرخصی از کارفرمایان به بهانه های مختلف، فردای جشن شکرگزاری را در خانه می ماندند. برخی نیز تاریخچه اولیه این جشن را از سنت های حسابدارهای آمریکایی می دانند. زیرا پس از هر روز سود، با رنگ جوهر مشکی علامتی در حساب ها قرار می دادند. پس از فروش در حراج black friday همیشه علامت حساب آن ها به رنگ مشکی در می آمد. همین مسئله نیز می تواند منشا شروع کلمه بلک فرایدی باشد.

بلک فرایدی (Black Friday) در کشورهای دیگر چگونه برگزار می شود؟

امروزه در سراسر جهان، در تمامی قاره ها، کشورهای مختلفی بلك فرايدي را به ارائه تخفیف های ویژه برای خرید عوام اختصاص می دهند. در حراج بزرگ جمعه سیاه هر سال، بیش از 130 کشور مستقیما شرکت می کنند. بسیاری از کشورها، تاریخ حراج جمعه سیاه مصادف با زمان خاصی از منظر اقتصادی در کشور است. مثلا در ایران، مردم می توانند بسیاری از لوازم و وسایل الکتریکی، لباس های زمستانه یا بهاری خود را در جمعه سیاه تهیه کنند.

کاپشن مردانه خرید و قیمت مشاهده

مشاهده جدیدترین انواع کاپشن مردانه

چرا حراج جمعه سیاه در دنیا اهمیت دارد؟

به دلیل صنعتی شدن کشورها و از بین رفتن تولید مواد اولیه غذایی و پنبه به صورت عمده در میان کشاورزان، امروزه گرسنگی و سرما دو مشخصه اصلی تعیین فقر در جهان هستند. این دو عامل سبب فعالیت بیشتر بسیاری از کمپانی های بزرگ در صنعت تبلیغات شد. به تجربه آن ها دریافتند که با از دست دادن مقداری سود، می توانند مشتریان بیشتری داشته باشند که در دراز مدت سود آن ها را چند برابر می کند. پس بسیاری از تخفیف های اولیه در روز حراج black friday نشان دهنده تبحر این کمپانی ها در تبلیغات بود. به علاوه چه چیزی بهتر از ایجاد تخفیف های عالی که بتواند نیاز های مردم را برطرف کند.

البته جمعه سیاه 2023 بیشتر از آنکه چیزی بین کلک تجاری فروشگاه ها و فعالیت های انسان دوستانه آن ها باشد، سودی یکطرفه برای خریداران آنلاین شاپ ها است. زیرا در بلك فرايدي هر سال مشتریان امروزه می توانند به سادگی قیمت تمام جنس های عرضه شده در فروشگاه ها را با یکدیگر مقایسه کنند و به صرفه ترین را برای خود تهیه کنند.

نحوه برگزاری بلک فرایدی ۲۰۲۳ در ایران

در ایران نیز به خصوص در آنلاین شاپ ها و برخی فروشگاه های زنجیره ای بزرگ، بلک فرایدی به بخشی رسوم ما تبدیل می شود. در ایران در این روز چندین برابر روز دوشنبه سایبری (که روزی مخصوص فروشگاه های اینترنتی است.) گردش مالی صورت می گیرد. اولبن فروشگاهی که بلک فرایدی (Black Friday) را با ارائه تخفیف هایی فوق العاده جشن گرفت، فروشگاه اینترنتی بامیلو بود. اما امروزه بسیاری از فروشگاه های ایران، با ارائه تخفیف هایی فوق العاده، محصولاتشان را به بازار عرضه می کنند.

حراج جمعه سیاه در فروشگاه اینترنتی ریبون

در ریبون نیز، در روز جمغه سیاه با تخفیف هایی فوق العاده روبرو می شوید. در جمعه سیاه 1402 ریبون بسیاری از محصولاتش را با قیمتی فوق العاده و باور نکردنی به بازار عرضه می کند. بنابراین شما می توانید در جشنواره حراج بزرگ جمعه سیاه ریبون شرکت کنید و محصولات مورد نظرتان با با بهترین کیفیت و استایل تهیه کنید.

اگر در بلک فرایدی سال ۲۰۲۳ ریبون شرکت می کنید باید بدانید فروشگاه اینترنتی ریبون، همواره بهترین محصولاتش را با دقت بالایی انتخاب می کند و به جنس، کیفیت و استایل آن ها اهمیت زیادی می دهد. به این طریق، ریبون در بلک فرایدی ۱۴۰۲، بهترین و جذاب ترین محصولاتش را به شما عرضه می کند.