پوشاک مناسب کوهنوردی
راهنمای خرید پوشاک مناسب کوهنوردی

پوشاک مناسب کوهنوردی باید به درستی انتخاب شوند تا شرایط خوبی را در حین کوهنوردی برای کوهنوردان ایجاد کنند.

اگر برای کوهنوردی از لباس های مناسبی استفاده نکنید ، ممکن است با مشکلات مختلفی مانند سرماخوردگی ، تعریق شدید ، عدم برخورداری از انعطاف پذیری لازم در زمان حرکت و … مواجه شوید.

اما پوشاک مناسب سبب می شود که احساس راحتی داشته باشید و بتوانید از کوهنوردی خود لذت ببرید. با داشتن لباس مناسب دیرتر احساس خستگی می کنید. بنابراین استفاده از پوشاک مناسب ، اهمیت زیادی دارد.

اهمیت پوشاک چند لایه برای کوه نوردی

انتخاب پوشاک مناسب کوهنوردی ، باید با توجه به نکات مختلفی انجام شود. یکی از نکاتی که باید موردتوجه قرار بگیرد این است که لباس های کوه نوردی را به صورت چند لایه انتخاب کنید. دلیل این انتخاب این است که با کمترین میزان وزن و حجم ، دمای بدن در محدوده مناسبی حفظ شود.

داشتن پوشاک چند لایه سبب می شود که در شرایط موردنیاز بتوان از لایه های لباس کم کرد. پایه سیستم لایه ای شامل لایه میانی ، لایه بیرونی و لایه میانی است. لایه اول ، بدن را به خوبی تمیز و خشک نگه می دارد و لایه دوم ، دمای بدن را حفظ می کند. لایه سوم برای جلوگیری از وزش باد است و همچنین از خیس شدن لباس ها جلوگیری می کند.

محصول پیشنهادی: پالتو، بارانی و کاپشن زنانه

 لباس راحت کوهنوردی

پوشاک مناسب کوهنوردی برای فصل تابستان

در انتخاب لباس های کوه نوردی باید به فصل توجه داشته باشید. مسلماً لباس هایی که برای تابستان انتخاب می کنید با لباس هایی که برای زمستان انتخاب می کنید ، باید متفاوت می باشد.  البته نباید گمان کنید که هوای کوه در تابستان ، گرم است و فقط لباس های نازک با خود به همراه ببرید. همیشه توجه کنید که آب و هوای کوهستان ، غیرقابل پیش بینی است و نمی توان پیش بینی کرد که در کوهستان قرار است چه آب و هوایی را تجربه کنید.

بنابراین خود را برای رویارویی با هر شرایطی آماده کنید. در تابستان باید از سیستم سه لایه استفاده کنید. لایه اول بهتر است یک بلوز آستین بلند یقه زیپ دار از جنس پشم یا الیاف مصنوعی باشد. اما لایه میانی باید سبک تر و گرم تر باشد. در نهایت باید برای لایه بیرونی  یک لایه ضد آب و بادگیر انتخاب کنید. این پوشش نیاز به استفاده از یک کلاه گرم دارد. البته ممکن است کلاه به کار شما نیاید. اما حتماً کلاه را به همراه خود داشته باشید.

 لباس زمستونی کوهنوردی

پوشاک مناسب کوهنوردی در زمستان

برای روزهای سرد باید تدابیر خاصی بیاندیشیم. همه چیز باید برنامه ریزی شده و حساب شده باشد. کوهنوردی در زمستان ، فعالیت تخصصی است و باید برای این کار ، حرفه ای برنامه ریزی نمود. پوشاک کوه نوردی در زمستان باید به صورت 4 لایه باشد. گرم ماندن در کوهستان در زمستان ، دشوار است.

نگران نباشید که لایه های زیاد موجب گرم شدن شما شود. امکان کم یا زیاد کردن لایه ها وجود دارد. بنابراین هر زمان که احساس گرما کنید ، می توانید از تعداد لایه ها بکاهید. لایه اول را لباسی از جنس الیاف مصنوعی یا پشم مرینوس انتخاب کنید. یک لباسی از پشم که دارای وزن کمی باشد و سنگین نباشد را به عنوان لایه میانی درنظر بگیرید. در این سیستم باید از لایه عایق گرمایی استفاده کنید. لایه عایق گرمایی باید به صورتی باشد که امکان پوشیدن آن روی لایه زیرین وجود داشته باشد. جنس لایه عایق گرمایی می تواند پر یا الیاف مصنوعی باشد. البته ممکن است انتخاب الیاف مصنوعی برای پوشاک مناسب کوهنوردی ، آنچنان ایده آل نباشد چون این الیاف ها بسیار سنگین و حجیم می باشند ولی از آنجایی که ممکن است در معرض بارش قرار بگیرید ، مجبور هستید که این وزن و حجیم بودن را تحمل کنید تا خیس نشوید.

لایه بیرونی ، باید یک لایه بسیار مقاوم و مستحکم باشد. گورتکس ، گزینه مناسبی برای جنس لایه بیرونی است. دقت کنید که هوای سرد کوهستان بدون شک به لباس های زیادی نیاز دارد. حتماً برای به همراه داشتن لباس هایی مانند زیرپوش های بلند ، پیراهن های پشمی یا الیاف مصنوعی ، جلیقه از جنس پولار ، کت پر و … برنامه ریزی داشته باشید و با خوش خیالی بی گدار به آب نزنید.

محصول پیشنهادی: کاپشن مردانه

لیست لباس های موردنیاز برای کوه نوردی

پوشاک مناسب کوهنوردی باید از جنس مقاوم  مستحکمی باشد. زیر پیراهن و عرق گیر ، پیراهن کوهنوردی ، کت گرم کوهنوردی ، بادگیر ، شلوار گرم کوهنوردی و … از جمله لباس های ضروری برای رفتن به کوه می باشند. هیچ لباسی به تنهایی نمی تواند برای کوهنوردی کفایت کند. استفاده از چندین لایه لباس ، ضرورت دارد.

نکته دیگری که برای انتخاب لباس باید درنظر داشت این است که به شرایط و فیزیک خود توجه کنید. ممکن است لیست لباس موردنیاز برای کوه نوردی یک فرد با فرد دیگر متفاوت باشد. زیرا وضعیت جسمانی و یا سوخت و ساز هر شخص با دیگری متفاوت است.

 لباس گرم زمستون

استفاده از هودی و سویشرت برای کوه نوردی

شما می توانید یکی از لایه های لباس خود را از بین هودی ها و سویشرت ها انتخاب کنید. هودی و سویشرت ها ، انتخاب بسیار خوب و مناسبی برای کوهنوردی هستند. انواع سویشرت ها و هودی ها را می توانید از فروشگاه ریبون خریداری کنید. هودی ها و سویشرت های این فروشگاه ، کیفیت بالایی دارند و از قیمت مناسبی برخوردار هستند. برای انتخاب لباس های موردنیاز کوه نوردی نباید به زیبایی آنها بی توجه باشید و گمان کنید که صرفاً گرم بودن و مقاوم بودن آنها اهمیت دارد. خیر ، یک کوهنورد حرفه ای حتماً به خوش تیپی خود اهمیت می دهد.

ویژگی های پوشاک مناسب کوهنوردی

در خرید لباس های مناسب کوه نوردی به برخورداری آنها از ویژگی های زیر توجه داشته باشید :

– گرم بودن

– سبک بودن ( وزن کم و حجم کم )

– سریع خشک شدن

– مقاومت در برابر آب

– مقاومت در برابر باد

– ضد تعریق بودن

– و …

با توجه به توضیحات ارائه شده حتماً لباس های مناسبی را خریداری نموده که لذت یک کوهنوردی خوب را برای شما فراهم کنند. کوهنوردی ، یک ورزش مفید و لذت بخش است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید پوشاک مناسب کوهنوردی