شستشوی انواع لباس
شستشوی انواع لباس با شناختن نوع پارچه

قبل از شستشوی انواع لباس به جنس الیاف مورد استفاده در لباس‌های خود توجه کنید. سپس با مشاهده لیبل مربوطه در پشت هر لباس بچگانه و همچنین با مراجعه به اطلاعات مرتبط با روش شستشوی هر نوع پارچه، قادر خواهید بود لباس‌هایتان را با دقت شستشو داده و از آنها مراقبت کنید.

همچنین برای خرید لباس زنانه و پوشاک مردانه به سایت ریبون مراجعه و نمونه های مختلف را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: نکات مهم نگه داری کفش کانورس سفید

راهنمای شستشوی مناسب انواع پارچه

راهنمایی برای شستشوی لباس‌ها با پارچه‌های مختلف:

شستشوی انواع لباس ها ربا توجه به نوع پارچه‌ی آن ها نیازمند رعایت نکات خاصی است. این راهنما به شما کمک می‌کند تا لباس‌هایتان را بهینه شستشو داده و آنها را در طولانی مدت حفظ کنید:

پارچه‌ی نخی

لباس‌ های نخی را با آب ولرم بشویید. از مواد شوینده ملایم استفاده کنید تا از کشیده شدن و کاهش کیفیت جلوگیری شود.

 

پارچه‌ی کتان

لباس‌های کتانی را با آب خنک شستشو کنید. پیشنهاد می‌شود برای شستشوی انواع لباس با پارچه کتان به جای ماشین لباس‌شویی از دست‌ برای شست و شو استفاده کنید تا از خراب شدن پارچه جلوگیری شود.

 

پارچه‌ی پلی استر

لباس‌های پلی استری را با آب گرم یا خنک بشویید تفاوت خاصی ندارد. از چرخش ملایم و بدون فشار بیش از حد در ماشین لباس‌شویی استفاده کنید.

 

پارچه‌ی ابریشم مصنوعی

این لباس‌ها را با آب خنک و با دست بشویید. از کشیدن و فشردن لباس برای خشک ‌کن خودداری کنید و بهتر است اجازه دهید که به طور طبیعی خشک شوند.

 

پارچه‌ی ساتن

شستشوی انواع لباس ‌های ساتن را بهتر است با دست و با آب خنک بشویید. از خشک ‌کن و مواد شوینده قوی استفاده نکنید.

 

پارچه‌ی ابریشم

لباس‌های ابریشمی را به دست با آب خنک و ملایم بشویید. از خشک ‌کن و اتو بخار استفاده نکنید و بهتر است آنها را به طور طبیعی خشک کنید.

 

پارچه‌ی پشمی

لباس ‌های پشمی را با آب خنک و ترجیحا با دست بشویید. هنگام  شستشوی آن ها در دست با ملایمت رفتار کنید.

 

پارچه‌ی مخمل

شستشوی انواع لباس ‌های مخملی را به دست با آب خنک و ملایم شویید. از خشک‌کن بپرهیزید و لباس را  فشرده نکنید و آنها را به طور طبیعی خشک کنید.

با رعایت این نکات، می‌توانید لباس‌های خود را به درستی شستشو داده و آن ها را برای مدت طولانی نگهداری کنید.

شستشوی انواع لباس با پارچه‌ی نخی

این لباس بهتر است با  با آب سرد شسته شود. نخ یکی از پرطرفدارترین الیاف برای تولید لباس در سراسر جهان به شمار می‌آید. این الیاف با لطافت و طبیعی بودن خود می‌توانند برای تمام شرایط آب و هوایی مناسب باشند.

در لباس‌های مختلف از تی‌شرت تا مانتو و شلوار، استفاده از پارچه‌های نخی شایع است. این نوع پارچه ممکن است در زمان شستشو آب ببرد، مگر آنکه با روش‌های خاصی مانند پرس کردن یا استفاده از الیاف مصنوعی در ترکیبات پارچه جلوی این اتفاق گرفته شود.

علامت “با آب سرد شسته شود” می‌تواند به شما اخطار دهد که اگر لباس نخی به درستی شسته نشود، ممکن است به شکل ناخواسته تغییر کند. همچنین، استفاده از آب سرد در شستشو می‌تواند از تغییر رنگ در لباس‌ها و شلوارهای جین جلوگیری نماید.

در مورد خشک کردن پس از شستشوی انواع لباس‌های نخی نیز باید توجه داشت که استفاده از حرارت بالا ممکن است باعث تغییر شکل پارچه‌های نخی شود. اگر از دستگاه خشک‌کن استفاده می‌کنید، تنظیمات حرارتی را به حداقل بیاورید و زمانی که لباس هنوز کمی خنک است، آن را از دستگاه خارج کنید.

شستشوی انواع لباس با پارچه‌ی نخی

پارچه‌ی کتان را با آب سرد بشویید

کتان همانند نخ یکی از الیاف طبیعی است که در مجموعه‌ای از لباس‌ها به کار می‌رود. بهتر است برای لباس‌های کتانی خود به لیبل هر کدام نگاهی بیندازید و توجه کنید که آیا لباس به شستشوی خشکشویی نیاز دارد یا می‌توانید آن را با آب شستشو دهید.

در صورتی که لباس‌های کتانی مثل شلوار یا پیراهن کتان دارید که می‌توانید آن‌ها را در ماشین لباس‌شویی بشویید، به رنگ لباس و درجه حرارت آب توجه داشته باشید.

شستشوی انواع لباس اهمیت دارد چرا که پارچه‌های کتان توانایی جذب آب بیشتری دارند، بنابراین در شستشوی لباس‌های کتانی بهتر است ماشین لباس‌شویی را با لباس ها زیادی پر نکنید. لباس‌های کتان را به صورت دو رو اتو کنید و از بخار اتو برای آن‌ها استفاده کنید.

 

لباس پلی استر با آب سرد بشویید

پلی استر، از آن الیافی است که در ساخت لباس‌های متنوع از جمله لباس‌های رنگارنگ و مقاوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع لباس‌ها معمولاً به راحتی نگهداری می‌شوند. بسیاری از لباس‌هایی که از پلی استر تشکیل شده‌اند، می‌توانند در ماشین لباس‌شویی شسته شوند، اما در هر صورت، ابتدا لیبل هر لباس را بررسی کنید.

در صورت استفاده از خشک‌کن، دمای آن را بر روی حداقل تنظیم کنید و زمانی که لباس‌ها هنوز کمی مرطوب هستند، آن‌ها را از دستگاه خارج کنید تا از ایجاد چروک و الکتریسیته آن ها جلوگیری شود.

اگر نیاز به اتو کردن لباس پلی استر دارید، از دمای بسیار پایین استفاده کنید، زیرا الیاف مصنوعی پلی استر به سرعت در برابر حرارت بالا حساس می ‌شوند و ممکن است آسیب ببینند.

 

شستشوی انواع لباس ابریشم

لهتر است این نوع پارچه را با دست بشویید.الیاف ابریشمی با ویژگی‌ های انعطاف‌پذیری، محکمی و براقی شناخته می‌شوند و از زمان‌های دیرینه در دوخت لباس‌های زنانه و مردانه به کار می ‌روند. اگرچه پارچه ابریشم به طور عمومی قابل شستشو است، انواع مختلف بافتی که در تولید پارچه‌های ابریشمی به کار می‌روند ممکن است در حین شستشو تغییراتی از جمله سفت و خشک شدن، چروک خوردن یا حتی رنگ‌افتادگی نشان دهند.

مهم است که به علامت‌های شستشوی لباس توجه کنید تا نحوه نگهداری صحیح از لباس‌ها و پارچه‌های ابریشمی را بدانید. اگر لیبل شستشوی لباس “تنها خشکشویی یاDry-clean only را نشان دهد، این به معنای ضرورت استفاده از خشک‌شویی و اجتناب از شستشوی خانگی است.

در صورتی که لیبل مشخص نیست، این معنا را ندارد که می‌توانید شال یا کراوات ابریشمی را به ماشین لباس‌شویی بیاندازید. برای شستشوی انواع لباس های ابریشمی که با آب قابل شستشو هستند، از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که مناسب پارچه‌های لطیف باشد و بتوانید آن‌ها را با دست بشویید. می‌توانید از شامپو ملایم بچه بدون مواد نرم‌کننده استفاده کنید، که به طور همزمان لباس‌ها را تمیز می‌کند و از کیفیت آن ها حفاظت می‌کند.

هرگز از خشک‌کن برای خشک کردن لباس‌های ابریشمی استفاده نکنید. بهتر است لباس‌ها را ابتدا درون یک حوله یا دستمال بگذارید تا آب اضافی آنها خشک شود و سپس آن‌ها را برای خشک شدن آویزان کنید. اگر قصد اتو کردن یک شال ابریشمی را دارید، به جای کشیدن اتو، از حالت پرس کردن با اتو استفاده کنید تا از خطر آسیب به پارچه جلوگیری شود.

شستشوی انواع لباس پشمی  با آب سرد

پارچه ‌های پشمی بافته شده از الیاف طبیعی که در فصل زمستان گرمایی لطیف به لباس‌های ما می‌بخشند، یکی از مورد علاقه‌ها در فصل سرما است. پشم به طور طبیعی خود تا حدی مقاوم به شستشو است، اما به دلیل مراحل خاصی که در تهیه و رنگ‌برداری پارچه‌های پشمی انجام می‌شود، در برخی موارد لازم است به لیبل “خشک‌شویی شود” در پارچه‌های پشمی توجه کنید.

اگر امکان شستشوی انواع لباس با آب برای لباس پشمی وجود دارد، بهتر است از شستشوی دستی و با استفاده از مواد شوینده ملایم استفاده کنید. برای شستشو از آب گرم استفاده کنید تا لطافت پارچه حفظ شود، اما از آب سرد برای شستشوی نهایی استفاده کنید تا از آب رفتن زیاد پارچه جلوگیری شود.

پس از شستشو، پارچه‌ها و لباس‌های پشمی را به آرامی فشاردهی کنید تا اضافه‌ی آب از آن‌ها خارج شود و سپس آن‌ها را در آفتاب خشک کنید. با این کار از شکل‌دهی غیرمطلوب پارچه‌ها در هنگام خشک شدن جلوگیری خواهید کرد و به پارچه‌های پشمی فرصتی برای بهبود فرم و نرمی خود خواهید داد.

 

لکه های که شما را به دردسر می‌ اندازد

با نشستن روی نیمکت در پارک، یک لحظه تفریح را تجربه می‌کنید. اما وقتی بلند می‌شوید، یک آدامس سفت و سخت روی پشت مانتو یا شلوارتان می چسبد. فکر می ‌کنید لباسی که دوست دارید خراب می‌شود یا از لحظاتی که در نیمکت گذرانده‌اید، لذت بردید ؟ اما اینجاست که نکته‌هایی برای پاک کردن لکه‌ها به کمک شما می‌آید و روزتان را نجات می‌دهد.

 

پاک کردن لکه خون از لباس

لکه خون روی لباس چالش‌برانگیز به نظر می‌رسد، اما راه‌حل‌هایی دارد. اگر لکه تازه است، آن را با آب سرد و نمک شستشو دهید. از دو قاشق چای‌خوری نمک در یک پیمانه آب استفاده کنید. سپس با حوله لطیفی لکه را خشک کنید. اگر لکه برایتان پاک نشد، از آمونیاک رقیق استفاده کنید.

 

پاک کردن وکس (موم شمع) از لباس

شستشوی انواع لباس که لکه‌های وکس به  پارچه ان چسبیده راحت پاک می‌شوند. ابتدا با چاقوی کنده یا ابزاری مشابه، وکس را به آرامی از لباس جدا کنید. سپس از یکی از دو روش زیر استفاده کنید:

  1. از تمیز کننده‌های بدون آب استفاده کنید.
  2. لکه را با دستمال‌های توالت بپوشانید و روی آن با حرارت ملایم اتو بگذارید. وکس کمی شل می‌شود و می‌توانید آن را با دقت از پارچه جدا کنید.

 

پاک کردن آدامس از لباس

لکه آدامس را با استفاده از یخ سرد کنید و سپس آن را با چاقویی کنده و از لباس جدا کنید.

 

پاک کردن لکه قهوه و شکلات

برخلاف انتظار، لکه‌های قهوه و شکلات به راحتی از لباس پاک می‌شوند. با یک اسفنج آغشته به آب ولرم لکه را فشار دهید تا از پارچه خارج شود.

دانستن نکات ضروری برای نگهداری و شستشوی انواع لباس و پارچه‌ها می‌تواند به شما در افزایش عمر لباس‌هایتان کمک کند. به خرید از برندهای معتبر و فروشگاه‌های قابل اعتماد توجه داشته باشید تا همیشه لباس‌های با کیفیت و زیبا در کمدتان داشته باشید.

بیشتر بخوانید: خرید لباس مجلسی بچگانه