حرکت های ورزشی در خانه
اصول ورزش در خانه

ورزش در خانه همانند ورزش در باشگاه های ورزشی می تواند موثر و کارآمد باشد. با ورزش کردن اصولی و دقیق می توانید همان نتیجه ی ورزش کردن در باشگاه را بگیرید. ورزش در خانه می تواند یکی از راحت ترین راه های لاغری و تناسب اندام باشد. در خانه بدون هیچ دغدغه ای به راحتی می توانید تمرینات ورزشی مورد نظر خود را انجام دهید. اگر در ورزش مبتدی هستید ممکن است سوالاتی داشته باشید مبنی بر این کیفیت ورزش در خانه مانند باشگاه ورزشی است یا خیر؟ آیا می توان با ورزش کردن در خانه هم لاغر شد؟ ما در این مقاله به مزایا و معایب ورزش در منزل پرداخته ایم تا شما بتوانید به درستی انتخاب کنید.

مزایای ورزش در خانه:

برای باشگاه رفتن ممکن است به ترافیک بر بخورید یا ساعت های کلاس باشگاه با ساعت رفت و آمد شما از محل کار تداخل داشته باشد؛ از این رو لازم نیست نگران ورزش و تمرینات تناسب اندام خود باشید، به راحتی می توانید در منزل شروع به ورزش کنید. ممکن است برای ورزش کردن، همیشه نداشتن وقت کافی و یا مشغول کار بودن را بهانه کرده باشید، اما با انتخابِ ورزش در خانه دیگر این بهانه را نخواهید داشت. می توانید برای تمرین در خانه هر زمان که وقت کافی داشتید به ورزش بپردازید، از لحاظ زمان بندی دستتان باز است. ورزش در خانه مزایا و معایب خود را دارد. همانطور که کلاس های ورزشی در باشگاه هم مزایا و هم معایب خود را دارند. از این رو لازم است مطابق روحیات و نیاز های خود بین ورزش در خانه و ورزش در باشگاه، یکی را انتخاب کنید.

ورزش در خانه برای مبتدیان ممکن است کمی سخت و گیج کننده باشد، اما این سختی فقط برای روزهای ابتدایی است.

 ورزش در خانه

آیا می توان ورزش کردن در خانه بدون تجهیزات و وسایل ورزشی انجام داد؟

ورزش کردن می تواند به صورت مبتدی یا حرفه ای باشد. در ورزش های حرفه ای حتماً به وسایل و تجهیزات تخصصی برای تمرین و مربی نیاز می شود. برای ورزش های ابتدایی و بیسیک نیازی به وسیله ی خاصی نیست. از این رو برای ورزش و تمرین در خانه اگر وسیله ای ندارید لازم نیست نگران باشید، می توانید بدون وسیله و تجهیزات هم ورزش کردن را شروع کنید. کیفیت ورزش به وسایل و تجهیزات وابسته نیست، آنچه که کیفیت ورزش را تعیین می کند، نحوه ی انجام دادن آن است.

چگونه تمرین و ورزش کردن در خانه را شروع کنیم:

  • برای ورزش در خانه مانند کلاس های ورزشی یک زمان و یک مکان مشخص، تعیین کنید.
  • محیط باشگاه را برای ورزش کردن در خانه شبیه سازی کنید.
  • فضایی از خانه را انتخاب کنید که بتوانید از آینه استفاده کنید. بخصوص اگر در انجام تمرینات ورزشی مبتدی هستید، لازم است بتوانید فرم بدن را در ورزش کردن ببینید تا متوجه صحیح انجام دادن تمرین شوید.
  • برای ورزش در خانه باید فضای کافی داشته باشید، تا بتوانید به راحتی دست ها و پا ها را حرکت دهید.
  • برای ورزش کردن در خانه نظم و برنامه ی خاص را دنبال کنید. مثلاً هر روز در ساعت 7 صبح در جایگاه مخصوص ورزشتان در منزل قرار بگیرید.
  • مدت زمان ورزش را 45 دقیقه مانند کلاس های باشگاه در نظر داشته باشید. ابتدا برای 15 دقیقه اول لازم است، بدن را گرم کنید. در 15 دقیقه ی میانی، تمرینات ورزشی خود را انجام دهید. 15 دقیقه آخر به سرد کردن بدن بعد از ورزش اختصاص دهید. اگر به تازگی ورزش را شروع کرده اید می توانید آموزش گرم کردن بدن قبل از ورزش و نحوه ی سرد کردن بدن بعد از ورزش را در سایت ریبون مطالعه کنید.
  • از آهنگ های مرتبط به تمرینات ورزشی در خانه استفاده کنید. موزیک های انرژی بخش، تاثیر مثبتی بر بهتر ورزش کردن در خانه برای شما دارد.
  • میزان آبِ بدن چه با ورزش در منزل چه فعالیت ورزشی در باشگاه کاسته می شود، پس نیاز است یک قمقمه ی ورزشی در کنارتان باشد.
  • برای ورزش در خانه، علاوه بر نکات گفته شده حتماً لازم است از لباس ورزشی استفاده کنید. تفکر این که لباس ورزشی فقط مختص به کلاس های ورزشی باشگاه است، یک تفکر اشتباه است. برای هر تمرینات ورزشی چه در خانه، چه فضای باز و چه در باشگاه لازم است، از لباس ورزشی استفاده شود. لباس های ورزشی به گونه ای طراحی و تولید می شوند که نیاز شما را در هنگام ورزش کردن برطرف کنند. لباس های راحتیِ خانگی به هیچ وجه نمی توانند، مانع از تعریق بدن شوند یا حتی امکان انجام حرکات کششی را به شما دهند، از این رو یکی از نکات مهم و اساسی برای ورزش کردن، لباسِ ورزشیِ مناسب است. در فروشگاه معتبرِ ریبون، انواع لباس های ورزشی زنانه و مردانه با تنوع بالا موجود است، در صورت تمایل می توانید از محصولات ورزشی ریبون دیدن فرمایید.
  • استفاده از کتونی ورزشی راحت و مناسب در ورزش کردن بسیار مهم است. حتی در خانه هم لازم است به هنگام ورزش از کتونی ورزشی استفاده کنید. پوشیدن کتونی در ورزش باعث می شود تا کمر و پا در طول تمرینات آسیب نبینند و فشاری به پا وارد نشود.
  • در باشگاه، مربی به شما نحوه ی حرکات را آموزش می دهد یا اینکه کدام حرکت، حرکت بعدی است را به شما نشان می دهد. از آن جایی که برای ورزش در منزل مربی وجود ندارد تا شما را راهنمایی کند، لازم است با حرکات ورزشی آشنا باشید. همچنین بایستی یک لیست برنامه ی تمرینی از حرکات را برای خود آماده کنید. یک برنامه ی ورزشی برای خود بنویسید تا بتوانید با تمرکز، تک تک آن ها را انجام دهید. میزان استراحت و ست ها را در این برنامه تمرینی مشخص کنید.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از بیماری‌های پا با پوشیدن کفش ورزشی مردانه با کیفیت

نکات مهم برای ورزش کردن در خانه:

یکسری نکات را به هنگام ورزش کردن در خانه لازم است رعایت کنید تا نتیجه ی مطلوب از ورزش کردن را دریافت کنید، این نکات شامل موارد زیر است:

  • اولین نکته ی مهم برای در خانه ورزش کردن، تمرکز بر بدن است. شما بایستی مربی خود باشد. بایستی درستی یا نادرستی حرکات خود را زیر نطر بگیرید تا به بدن آسیبی نزیند.
  • نیازی نیست برای ورزش کردن حتماً به دنبال حرکت های پیچیده و سخت بروید. برای ورزش در خانه بهتر است که حرکت های آسان ولی کاربردی را انتخاب کنید.
  • استراحت را در بین تمرینات ورزشی حتما انجام دهید تا انرژی لازم برای ادامه دادن ورزش را داشته باشید.
  • در حین انجام حرکات ورزشی حتماً به تنفس خود توجه کنید. می توانید با نفس عمیق کشیدن انجام حرکات را آسان تر کنید.
  • در انجام حرکات تمرینی خود، با نگاه کردن به آینه، می توانید تمرکز لازم بر بدن داشته باشید تا حرکت را دقیق و صحیح انجام دهید.

اگر در ورزش کردن مبتدی هستید می توانید از اپلیکیشن های ورزشی کمک بگیرید.

8 حرکت ساده اما کاربردی برای شروع ورزش در خانه:

با انجام حرکات های ساده ای که در زیر آمده است، می توانید به تناسب اندام ایده آل خود برسید. لازم است برای لاغری علاوه بر تمرین در خانه، حتماً رژیم غذایی خود را رعایت کنید.

 حرکت کراس جک

کراس جک
 حرکت کرانچ ایستاده
حرکت کرانچ ایستاده
 حرکت کرانچ پهلو
حرکت کرانچ پهلو
 درجا با زانو بلند در خانه
درجا زدن با زانو بلند
 اسکوات در خانه
اسکوات
 پلانگ یا پلانکپلانک

 شنا زدن در تمرینات ورزشی

شنا
 لانگ برای شکم در خانه width=
لانگ