پارچه دورس - ریبون
پارچه دورس چیست؟

پارچه دورس سه نخ چیست؟ بارها شده هنگام خرید یک هودی در یک زمستان سرد از فروشنده شنیده باشیم دورس تو کرکی گرم و ترند است. اما نمیدانستیم این دورس اصلا چیست؟ در تمامی فروشگاه ها و آنلاین شاپ ها واژه دورس را در کنار هودی دورس در کنار سویشرت میشنویم. به راستی تفاوت اینها با یک دیگر در چیست؟

پیشتر از تفاوت هودی و سویشرت صحبت کردیم. هودی همان سویشرت کلاهدار است. اما هودی‌های دورس در واقه نوعی سویشرت با کلاه از جنس پارچه دورس هستند. پارچه دورس یک پارچه لطیف و گرم است که از بافت نخِ پنبه‌‌ای با نخ های دیگر در تار و پود پارچه به وجود می آیند. ساختار دقیق دورس را جلوتر بررسی خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

پارچه دورس، این تریکوی دوست داشتنی

در سرما لباس مناسب اهمیت زیادی دارد. بسیاری از ما هنگام خواب شب پتو از رویمان کنار میرود یا نمیتوانیم یک لایه سنگین اضافه روی بدنمان بکشیم. اینجاست که اهمیت لباس خواب از جنس دورس سه نخ مشخص میشود. دورس در عین لطافت گرمای بخاری و شوفاژ را به ما هدیه میدهد. اگرچه تریکو و ضخیم بودن آن باعث سنگین شدن پارچه نشده و تار و پودهای متراکم روی سطح آن از ورود سوز به درون لباس کاملا جلوگیری میکند. همین ست پیرهن و شلوار دورس بچگانه را بسیار محبوب میکند. پارچه‌ای که در عین لطافت داخلی و ضخامت بیرونی سبک هم هست. خواب گرم ونرم و راحتی به کوچولوهای بدخواب شما میدهد. اما بطور کلی جنس دورس برای لباس بچه ها خیلی پر مصرف است.

بیشتر بخوانید: ست لباس دخترانه

هرچه جست و جو میکنم واژه دورس را به زبان انگلیسی پیدا نمیکنم!

واژه fleece به معنای پارچه های کرکی است. انواعی از fleece به نام Three-thread fleece یا pique fleece و یا حتی Cotton/Poly Fleece Fabric به انواع مختلفی از پارچه های دورس یا دو رو اشاره دارند. چون جنس دو روی پارچه دورس متفاوت است، اگر داخل آن کرکی باشد میتواند نوعی fleece به شمار بیاید. پس اگر در انگلیسی رفرنس ثابتی ندارد، واژه دورس اصلا از کجا آمده است؟ در واقع دورس یک واژه فرانسوی است برگرفته از خواب و خوابیدن. Dors en tissu به معنی پارچه‌های لباس خواب لطیف کودکان است _ که همان جنس کرکی و گرم و نرم پارچه‌های مشهور به دورس است _. پس فرانسوی‌ها به خوبی میدانند بچه‌ها چقدر دورس را دوست دارند.

کلمه دورس در فارسی dors خوانده میشود. نباید آن را با دُورَس _duras_ که یک گیاهی سمی با نام دیگر خربق است و به تخم آن شوکران هم میگویند اشتباه کنید. گرچه خوردن بیخ دُورَس جنون آور است و میتواند شما را دیوانه کند، اما سعی کنید دورس را هم نخورید. چون معمولا درصدی پنبه دارد و هضمش برای سیستم گوارش شما غیر ممکن است. به ویژه حواستان به بچه هایی که عادت دارند لباسشان را بجوند یا به دهن بگیرند باشد. کرک‌های پنبه ای دورس میتواند در روده بچه‌ها بلوکه شود و خطر انسداد روده را برای آنها به همراه داشته باشد.

  پارچه دورس پنبه

دورس پنبه ای بهتر است یا پلی استر؟

دورس بافت های متفاوت و جالبی دارد. یکی از انواع آن دورس‌های دو نخ و سه نخ هستند. اگر صد در صد نخ های لباس از جنس نخ پنبه‌ای باشد شما یک پارچه تمام پنبه دارید. اما معمولاً یکی از نخ ها پنبه و دیگری از جنس های پلی استر و غیره باشند. مانند: پارچه دورس لاکرا که از الیاف طبیعی است و جذب رطوبت و همچنین کشسانی خوبی دارد. پارچه دورس ملانژ که در تولید لباس های گرم مانند سویشرت، هودی و شلوار استفاده می شود یا در پارچه های مخصوص برندهای ورزشی که حاصل آن لباس های ورزشی و دستکش و کلاه استاندارد می شود.

پس جنس کلی لباس بستگی به نخ‌های آن دارد. اما این لایه بیرونی و متراکم پارچه است که از جنس های مختلف است. قسمت داخلی آن معمولاً با دستگاه‌های گردباف در پشت پارچه به صورت تارهای نخی آزاد است. این نخ‌ها در نقش نگه دارنده تار و پود اصلی عمل می کنند. ماشین گردباف به علت کروی بودن آن نیست که همچین نامی دارد، این نوع دستگاه‌های تولید پارچه‌های حلقوی پودی را بر عهده دارند. در این نوع پارچه‌ها، پود لباس به صورت حلقوی_ مانند لباسهای بافتنی_ در هم تنیده شده و تار از میان آنها عبور می کند.

بیشتر بخوانید:  ست لباس پسرانه

  پارچه دورس

انتخاب دورس سه نخ مناسب

در کل برای اینکه بدانیم کدام نوع دوری بیشتر مناسب ماست باید بدانیم چه می خواهیم. اگر مقداری آبرفت پارچه ایرادی ندارد پس دورس تمام پنبه را به شما پیشنهاد می کنیم. اگر برای یک ورزش کردن و عدم سنگین شدن لباس بعد از ورزش می خواهید پارچه دورس پلی استر بهترین انتخاب شما است. برای خرید این پارچه به صورت مستقیم از کارخانه ها و شرکت های تولیدی نساجی، پارچه‎‌فروشی و بزازی‌ها یا در خرید و فروش ضایعات پارچه می توانید انواع پارچه دورس را به صورت طاقه ای و کیلویی بخرید. فروش دورس در ایران با جنسهای پنبه، پلی استر، لاکرا و ملانژ و همچنین با بافت دورس سه نخ و پارچه دورس دو نخ ممکن است.

انواع پارچه دورس

الیاف طبیعی مانند نخی، پنبه ای و پشمی

پارچه دورس پنبه‌ای : انواع نخی الیاف پنبه ضخیم‌تر و مقاوم‌تر از سایر جنس‌ها هستند. جنس 100% نخ بین 5 تا 10% در اولین شست و شو آب می رود. البته اشتباه نکنید. پارچه‌های نخی بسیار نرم و سبکی هم از نخ های پنبه ای در پارچه های دورس تولید می شود. معمولا پارچه های ترکیبی پلی استر و نخ پنبه یا پنبه لاکرا مقاومت بالایی دارند و جنس سه نخ 100% نخ پنبه صرفا بخاطر لطافت، گرما و نرمی محبوب است. بهترین نوع پارچه های پنبه ای در فصول سرد نیز همان است.

الیاف مصنوعی: مانند اسپان، پلی استر، ملانژ، ویسکوز، سلانیک، نخ لاکرا و گلکسی

پارچه دورس گلکسی با نخ فلامنت: ( یا فیلامنت) بیشتر در لباس های ورزشی مثل انواع گرمکن ها، کلاه و دستکش های ورزشی استفاده می شود. دورس گلکسی پشت کجراه نیز با بافتی مشابه بافت مارت در جلو و از پشت با خطوط کج جنس منعطف و عرق‌گیری دارد.

تمام پلی استر: به علت عدم جذب رطوبت، عدم آبرفت، کیفیت بالا و قیمت اقتصادی تر برای لباس های خانگی بسیار مناسب است.

سایر جنس های پارچه دورس سه نخ

دورس پنبه لاکرا: این پارچه معمولاً در البسه های موجود بصورت ۳۰% پلی استر و ۳۰% پنبه و ۳۰% لاکرا ترکیب می شود. پارچه تریکو کشی از جنس لاکرا بسیار محبوب و ترند است. گرچه پارچه دورس دو نخ بدون لاکرا، با ترکیب ۳۰% پنبه و مابقی پلی استر هم اخیراً جزو ترندهای برند آدیداس بوده است.

 پارچه گردباف دورس جودن: این نوع پارچه ضخامت زیادی دارد و وزن زیاد آن برای ورزش کردن مناسب نیست. نوع گردباف دورس جودن در کت‌های گرم مردانه کاربرد دارد. برای خرید پارچه گردباف دورس جودن شاید کمی به زحمت بیافتید، چون قیمت آن به علت استفاده از مرغوب ترین نخ ها گاهی فضایی می شود.

تولید دورس و پارچه دو رور

صرف نظر از پشت پارچه پارچه دورس بکی از انواع پارچه های تریکویی یا پارچه های ملانژ است. ماشین آلات و مواد اولیه در تولید این نوع پارچه نقش موثری بازی می کنند. کارخانجات معتبر و بزرگی در خارج از کشور و عموما ترکیه دورس را تولید کرده، برش و دوخت میزنند و فروشندگان داخلی همه واسطه خرید هستند. تولید انواع پارچه هایی با این بافت در ایران به علت نبود ماشین بافت مناسب ناممکن است.

پارچه ها نیز در ایران پیدا می شود. کاربرد پارچه دورس برای تهیه یک لباس شیک با سلیقه منحصر به فرد شما است. خیاط و بهترین پارچه دورس ایران را انتخاب کنید. تولید پوشاک زمستانی مختلف در ایران نیز فراوان است و در انواع لباس های ورزشی مانند شلوار، ست لباس پسرانه، ست لباس دخترانه، لباس بچگانه، لباس های ورزشی گرم، سوییشرت سه نخ و شلوار اسلش پیشتازیم. تولید انواع پارچه در ایران با محدودیت دستگاه صنعتی مواجه است.

چه طرحی از دورس بهتر است؟

رنگ و طرح پارچه مسئله‌ای کاملا سلیقه‌ای است. تهیه پارچه های دورس با مارک های ایرانی و خارجی چاپ شده یکی از طرح‌های پرفروش است. تولیدی های بزرگ دورس ساده که فقط از رنگرزی عبور کرده را نیز در بازار پر می کنند. دورس تک رنگ در هنگام شست و شو رنگ رفتگی کمتری دارد. انواع طرح‌های چاپی مانند طرح راه راه، طرح گل دار، طرح چهار خانه و طرح های‌ چاپی کارتونی در بازار برای سلیقه شما است. طرح رنگ های ترکیبی جالبی نیز هست که کاپ‌کیک، حیوانات یا بستنی قیفی روی آن است. هودی های دورس با نوشته های چاپی نیز جذابیت جالب خود را دارند. پارچه کشی دورس نیز رنگ‌پذیری خیلی خوبی دارند.

 نحوه شستن پارچه دورس

شست و شوی پارچه دورس

 

در راهنمای انتخاب و خرید انواع پارچه دورس مهم ترین نکته شستن آن است. دورس کرکی را پشت و رو کنید و سپس بشورید تا پرزهای آن به رویش نگیرند. دفعات اول لباس دورس را حتما تنها بشورید تا سایر لباس ها پرز نشوند. جنس پنبه بعد از خیس شدن سنگین می شود پس اگر از یقه آن را آویزان کنید یا سر چوب لباسی، لباس های دورس ممکن است شکل خود را از دست بدهند. پس سعی کنید از یک نقطه بر آن فشار وارد نکنید و از بند رخت یا رخت آویز استفاده کنید.

پارچه گردباف ساده مراقبت زیادی احتیاج دارند. نگهداری و شست و شو لباس ورزشی دورس راحت است و می توان آنها را راحت با درجه کم یا نایلون اتو کرد. لباس ها و هودی های دورس ضخامت مناسبی دارند و اتو کردن را در مجموع راحت می کنند. بهترین مارک های پارچه دورس برچسب راهنمای محصول دارند که به شما برای نحوه نگهداری از محصول کمک می کند.

خرید لباس‌های دورس از ریبون

فروشگاه های آنلاین مانند ریبون انواع لباس‌ها و هودی‌های دورس و دورس پنبه را برای مشتریان به فروش می گذارند. قیمت انواع پارچه دورس با توجه به جنس و کیفیت عالی آن، بسیار مناسب است و انواع پارچه لباس ورزشی از جنس دورس معمولاً قیمت زیادی ندارند. تفاوت در هودی دورس مردانه و زنانه نیز از این نظر است که معمولاً آستین هودی راحت تر است و هودی زنانه برای بدن زنان بهینه شده است. اما از نظر جنس تفاوتی بین آنها نیست و یک جنس یونیسکس است. شرکت های خارجی سوییشرت و هودی نیز محصولات یونیسکس را تولید می کنند و در ریبون برای شما عزیزان موجود است.