نوزاد با لباس از پارچه تدی سفید با عروسک تدی خوابیده
پارچه تدی چیست؟

پارچه تدی یک پارچه پشمی و کرکیِ دوست داشتنی، نرم، پارچه زمستانه و پارچه پاییزه است. در فصل سرد سال پارچه‌ای گرم به ما با نرمی و لطافت، احساس راحتی و آرامش می‌دهد.

ویژگیهای فیزیکی آن که برای تشخیص به آنها احتیاج داریم را بر می شماریم. اول توجه کنید که در عین سبکی این پارچه، بافت ضخیمی دارد. کشش آن در جهت افقی زیاد و در جهت عمودی کمتر است. الیاف پارچه تدی بافت لانه زنبوری دارند و بنابراین قابلیت تنفس بالایی دارد.

تدی از پر طرفدارترین پارچه های زمستانی است. از نفوذ سرما به بدن جلوگیری می کند و حالت کرکی آن عایق بسیار مناسبی برای سرما است. طرح پارچه تدی اغلب کاملاً ساده است اما انواع پارچه تدی طرح دار نیز در بازار فراوان است.

از مزایای پارچه تدی راحتی، نرمی، آرامش‌بخش و لطیف بودن، ضخامت زیاد و حفظ گرما، حجم زیاد و عدم ایجاد حساسیت و خارش است. لمس کردن این پارچه، احساس بسیار لطیف و نرمی به دست ما می دهد. جلوه ظاهری پارچه تدی زیبا است و پرزهای فرفری و مجعد آن بسیار جذاب به نظر م یرسد.

میزان چروک و شکنندگی پارچه تدی کم بوده و تنها ایراد آن هنگام برش پارچه می شود. زیرا در بخش برش خورده، الیاف می‌ریزد و کرک پس می دهد. البته این مشکل پس از دوخت حل می شود. اما همین مسئله باعث لطیف و نرم بودن تنخور پارچه می شود زیرا بر خلاف سطح داخلی پارچه تدیِ ببعی، الیاف تدی از پشت با لایه‌ای به هم متصل نشده اند و جنس آن ها در دو سمت پارچه یکی است.

تاریخچه پارچه تدی

این پارچه تاریخچه جالبی دارد. در جنگ جهانی اول سربازان مشکل شدید بیخوابی در زمستان داشتند. همین باعث کاهش توانایی مبارزه آن ها می شد. وقتی عروسک خرس های تدی به آن ها داده شد، شب ها راحت و با آرامش بسیاری استراحت می کردند. با صنعتی شدن اروپا و آمریکا، مشکل کمبود خز خرس در اروپا پیش آمد. زیرا هنوز همه‌ی این عروسک ها با خز واقعی تولید می شدند و همین مسئله خطر انقراض خرس های قهوه‌ای را به علت شکار برای خز به دنبال داشت. بحران دیگری در جریان نیز بود، قیمت این خزها بسیار بالا بود.

همین معضل دانشمندان را به تهیه پارچه‌های تدی از سایر الیاف وا داشت. هرچند تدی هرگز به نرمی خز واقعی نیست اما الیاف مصنوعی مشابه تا حد قابل قبولی و حتی نرم تر در تولید این پارچه مصرف می شوند. واژه تدی نیز از اسم همین خرس ها آمده است.

امروزه انواع لباس گرم و نرم با تدی که پارچه ای ضخیم و زمستانی است تولید می شود. در صنعت پوشاک این پارچه مخصوص تولید لباس گرم برای هوای سرد است. انواع لباس‌های زمستانی با کیفیت بهتری نسبت به خز تولید می شوند و دیگر این پارچه محدود به دوخت عروسک نیست.

مشاهده کنید: خرید هودی زنانه از جنس تدی

تدی در چه چیزهایی استفاده میشود؟

موارد مصرف پارچه تدی بسیار گسترده است. به جز ساخت عروسک _مخصوصاً عروسک‌های خرسی_، در دوخت انواع پالتوهای کوتاه و بلند، مانتو، کاپشن، پانچو، جلیقه، آستر کت، آستر پالتوها و داخل کاپشن استفاده می شود. انواع هودی، شلوار جاگر، شکت، کت، دستکش و کلاه زمستانی و حتی کوسن، حوله و پتو با جنس پارچه تدی دوخته می‌شوند. لباس های تدی اور سایز از انواع بسیار محبوب هستند و لباس‌های گرم نوزادان نیز به علت ضد حساسیت بودن و آرامش بخشی پارچه، بهتر است از جنس تدی باشد.

گاهی در بخشی از لباس مانند آستین و یقه برای زیبایی از تدی استفاده می شود. دوخت انواع لباس های راحتی و خانگی نیز به دلیل نوع ایستایی پارچه تدی موفقیت آمیز است. برای کودکان انواع هودی های فانتزی، کلاه هودی گوش‌دار و هودی فانتزی با طرح حیوانات از این جنس دوخته می شود. حتی ست پیراهن شلوار برای نوزادان، کودکان و بزرگترها هم از موارد مصرف این پارچه است. اما در لباس مورد مصرف پارچه بیشتر لباس های زمستانه است تا با بافت متراکمی که دارد مانع نفوذ سرما به بدن شود.

تفاوت تدی با پارچه ببعی و خز و پشم

شرپا یا پارچه ببعی مشهور به پارچه گوسفند مصنوعی برخلاف تدی از پشت به هم متصل شده و هنگام برش نمی‌ریزد. پشت پارچه پشمی نیز الیاف با یک لایه لطیف پشم گوسفند و یا سایر جانوران به یکدیگر متصل است. پشم نیز معمولاً آستر لازم ندارد. مانند آن، ببعی نیز از الیاف مصنوعی مانند پلی استر و با ترکیبات پنبه تهیه می شود و بخش بیرونی آن به عنوان آستر کاپشن و کت بسیار پر مصرف است. پشم گوسفند و خز گران تر و حساسیت زا تر از تدی و ببعی هستند و از پوست حیوانات تهیه می شوند. تدی و همچنین ببعی با لطافت و نرمی پارچه، برخلاف لباس های پشمی و گرم مشابه، بدن شما را نمی خورد.

پارچه خز نسبت به پشم پرزهای کوتاه‌تری دارد. پرز تدی نسبت به خز کوتاه‌تر و نرم‌تر و به علت کیفیت از خز ارزان‌تر است. استفاده از پشم گوسفند در مناطق بسیار سرد ایران رایج‌تر است. پارچه تدی و ببعی تفاوت های دیگری هم دارند مثلا الیاف تدی طولانی‌تر از الیاف ببعی هستند اما تراکم الیاف ببعی بیشتر است. برخلاف تدی، ببعی به آستر احتیاج دارد و پارچه تدی ببعی، ایستایی بین کتی و آهار دار دارد. از ببعی در دوخت لباس های گشاد و آزاد، اور سایز، کش دوزی و لباس های چین‌دار استفاده میشود. هنگام دوخت چین‌دار دقت کنید. انواع تدی پرزدار پفی و کمی حجیم هستند. پس اندام شما را در چین کمی درشت تر نشان می دهند.

شست و شو و نگهداری تدی:

تدی را پشت و رو کنید و با ماشین لباسشویی در مود لباس پشمی و آب سرد_ نهایتا ۳۰ درجه_ بشورید. اگر در شست و شوی آن احساس اعتماد به نفس نمی کنید، لباس های تدی را به خشک شویی بسپارید. شست و شوی تدی ساده است اما خشک کردن آن کمی ماجرا دارد.

ابتدا مراقب باشید که چون تدی به برخی لباس ها پرز می دهد، آنرا جدا بشورید. پس از شست وشو پارچه تدی بسیار سنگین می شوند و با وجود خشک کن ماشین، کاملا آب را به خود جذب می کنند. پس اصلاً آن ها را آویزان نکنید ابتدا در یک آبکش قرار دهید تا آب آن برود، بر یک سطح صاف پهن کنید تا به آرامی خشک شود. آویزان کردن آن باعث شل شدن، خراب شدن بافت و دفرمه شدنش می شود.

در نگهداری و شست و شو پارچه تدی پشمی حواستان باشد اصلا سفید کننده نریزید. شوینده‌های دارای سفید کننده پارچه را بور می کنند و از عمر آن نیز می کاهند. اگر متراژ مناسب برای پهن کردن تدی ندارید، به سراغ خشکشویی بروید. لباس های تدی در صورت خشک کردن و اتو کشی نامناسب خراب می شوند. اگر پس از شست و شوی پارچه تدی، پرزهایش خوابید از یک شانه استفاده کنید و پرزها را از هم باز کنید تا به شکل اولیه خود برگردد. دقت کنید که پارچه تدی چروک نمی شوند؛ اگر می خواهید درزهای لباستان را اتو کنید صرفا از بخار اتو برای صاف کردن پارچه استفاده کنید. اتو را روی پارچه نگذارید، زیرا سنگینی اتو باعث خوابیدن پف‌های پارچه می شود.

در نگهداری لباس با جنس تدی استفاده از رگال مشکلی ندارد. اما انواع رخت آویز ایستاده و رخت آویز دیواری مناسب نیستند زیرا ردِ میله رخت آویز، روی پارچه شما باقی میماند.

مشاهده کنید: خرید هودی مردانه

ست کردن لباس های تدی:

اگر لاغر و قد بلند هستید کافی است شلوار ضخیمی را به پا کرده و یک تدی اور سایز به تن کنید. دقت کنید که سایز سرشانه ها اندازه باشد و لباس شما شلخته و بزرگتر از سایز بنظر نرسد. ست کردن لباس از جنس تدی با شلوارهای جذب، لگ چرم یا طرح چرم و دمپا شلوار جاگر (اسلش) از جنس تدی بسیار جالب می شود.

در زمستان اگر ست تدی بپوشید به گرم نگه داشتن بدن کمک می کند و با توجه به استحکام و مقاومت بالایی که دارد مانع از نفوذ سرما به بدن می شود. البته اگر پالتوی شما از درون تدی است می توانید شلوار گرم‌تری هم به پا کنید. هودی فانتزی بچه گانه نیز با شلوارهای گرم دورس ست جذابی می‌شوند. پارچه پالتویی و پارچه مانتوییِ تدی معمولا تک رنگ و ساده است، پس استایل مونوکروم نیز می تواند با جذابیت به تن شما بنشیند.

جنس پارچه تدی

تدی با بافتش ضخامت و گرمابخشی خاصی به پوست ما هدیه می دهد. در عین گرم بودن، به علت لانه زنبوری بودن بافت آن تنفس پذیری خوبی دارد و از انواع التهابات پوستی جلوگیری می کند. اما جنس تدی از چیست؟ الیاف طبیعی و مصنوعی مانند پنبه، پشم، پلی استر، اکریلیک و ترکیبی از این الیاف لباس های تدی را پدید می آورند. الیاف پنبه لطافت بسیار دارند و نسبت به الیاف اکریلیک سنگین ترند. آنها زیردست نرم و لطیفی هم دارند.

ایستایی این پارچه نکته مهم دیگر قابل توجه است. پارچه تدی معمولی، از این نظر بسیار محکم نیست. پارچه تدی ببعی اما ایستایی محکم تری دارد و از آن در دوخت انواع کت و پالتوهای زمستانی استفاده می کنیم. از تدی با ضخامت و ایستایی کم در دوخت انواع لباس های راحتی خانگی و بلوز و شلوار استفاده می کنیم.

اصولاً ایستایی هر پارچه بر اساس قطر و تراکم پارچه تعیین می شود، هرچه ضخامت و تراکم ببعی بیش تر باشد، ایستایی آن نیز بهتر است. پارچه تدی از الیاف پلی استر، دارای زیر دستی نرم، صیقلی و لیز می باشد. پارچه تدی از جنس الیاف پنبه و اکریلیک زیر دست و حالتی لطیف دارد و ضد حساسیت هم هست.

میزان لطافت پارچه تدی پشمی بستگی به نوع پشم دارد. اما معمولاً لباس های تدی نیازی به آستر دوزی یا لایی کشی ندارند. جنس های لطیف دیگری که در تدی استفاده می شود شامل پشم، پنبه، ویسکوز، ابریشم است. روش بافت پارچه تدی ببعی کش‌بافت هست و پرزها به حالت کمی شل لای پود تنیده‌اند. میزان تعریق و بوی بد لباس به علت بافت باز آن خیلی کمتر می‌شود. پارچه زمستانه تدی خود بافت لانه زنبوری دارد.

مشاهده کنید: ست لباس پسرانه 

دوخت و طراحی با پارچه تدی

خریداران پارچه تدی ببعی معمولا طراحان و خیاطان هستند. نوع بافت و لطافت و زیر دست پارچه تدی، آن را برای دوخت جذاب می‌کند. قیمت پارچه تدی پشمی معمولاً مناسب است، چروک نمی شود و حتی هنگام دوخت هم اتو کشی لازم ندارد. یکی از خوش دوخت ترین پارچه ها است. به راحتی چین و شکن لباس را به خود می گیرد و با ایستایی مناسب، لباس‌های نرم و لطیف مناسب فصول سرد سال با آن تهیه می شود. ضخامت پارچه تدی زیاد و بین 1/50 تا 3 میلی متر است. عرض استاندارد آن در بین 140 تا 180 سانتیمتر هست پس برای دوخت آن بهترین سوزن، سوزن های شماره 14 و 16 است. کار با این پارچه بسیار راحت می‌باشد و همه خیاطان و افراد مبتدی می توانند به راحتی آن را استفاده کنند.

دوخت انواع لباس های زمستانه بیرونی و پالتو با این پارچه شاید در نگاه اول غیر ممکن به نظر برسد اما کافی است کار را شروع کنید. ابتدا با مشاهده مدل های پارچه تدی ببعی طرح و پارچه خود را انتخاب کنید. با استفاده از کاتر دوار یا همان تیغه گرد _و نه قیچی چون کثیف کاری می شود_ آن را برش بزنید. سپس پرزهای اضافی را با یک دستمال نم دار جمع کنید و درزهای لباس های تدی را سردوز کنید. انتخاب بهترین سوزن در دوخت پارچه های تدی اهمیت زیادی دارد. چرخ خیاطی های خانگی و پایه ضخیم دوزی به راحتی آن را چرخ می کنند و احتیاج به آسترکشی و لایی زدن تدی نیز ندارید. تنخور این پارچه راحت است و زیر دستی نرم دارد. با استفاده از پارچه انواع کش های پهن را نیز می توانید درست کنید.

 

برای شنیدن خلاصه صوتی روی دایره زیر ضربه بزنید.