بافت جودون
جودون چیست؟

پارچه جودون یا جو دُون، بافت مشخصی در پارچه است که آن را با دانه‌های نسبتا بزرگ و ضخیم تر از بافتهای بدون دانه جدا میکند. موارد مصرف و سبک تولید جودون مختلف است. اما ضروری است بدانیم آنچه جودون را میسازد هر چیزی ممکن است باشد، از یک کیف با جنس PVC تا ترکیب الیاف نخ لاکرا و جودون در لباسهای ورزشی همه انواعی از موارد مصرف متنوع این پارچه جالب هستند. این پارچه نام‌های دیگری هم دارد: پارچه دون دون یا سوزن سوزنی.

جودون از رالف لورن گرفته تا کاور کفش مساجد

به دلیل استحکام و ماندگاری پارچه جودون اعلا موارد مصرف بسیار گسترده ای دارد، لوازمی مانند کیف، چمدان و کوله و ساک دستی با یک دوخت چهار تایی فوق العاده میتوانند هر وزنی از وسایل را حمل کنند بدون اینکه بافت آن کشیده شود یا آسیبی ببیند. علت این مسئله تهیه این بافت از الیاف یکنوع یا متفاوت با ماشین های گردباف است.

این ترکیب نخ های طبیعی و مصنوعی کیفیت و ویژگیهای متعددی به پارچه های جودون میدهند. مثلا اگر در جنس پارچه از نخ پنبه ی شانه و در دریگری از نخ پنبه اوپن استفاده شود، بافت طرح لوزی شکل پارچه سایز و شمایل متفاوتی خواهد داشت.

عکس از پارچه پولوشرت راه راه سرمه‌ای مردانه طرح دار 00202006 - ریبون - پارچه جودون

انواع پارچه جودون

این پارچه بر اساس جنسش ویژگیهای متنوع و خوبی از خود نشان میدهند اما سه گروه اصلی جودون پنبه، جودون پلی‌استر و جودون لاکرا هستند. گرچه انواع دیگر آن مانند پارچه حریر جودون یا پارچه جودون اوهام نیز بسیار لاکچری و محبوب هستند.

جودون پنبه:

لطافت پنبه بر هیچکس پوشیده نیست. ماشین های گرد بافت نخ شانه، نخ اوپن، نخ پنبه کامفور و‌ کامپکت و همچنین الیاف پنبه سوپر را به پارچه ی یکروی پنبه تبدیل میکنند. انواع پارچه های پنبه ای نیز از بافت و طرح بسیار ساده و در عین حال با نرمی و لطافتِ بافتن چندین نخ به هم تشکیل میشوند. گردش هوا در این پارچه ها متوسط است اما به علت راحتی و خوش دوخت بودن، میتوانند به عنوان یک پارچه چندفصله استفاده شوند. در تهیه شلوار جین مردانه نیز از این نوع جودون استفاده میشود. جودون نخ پنبه از انواع پرمصرف این پارچه است.

جودون لاکرا:

در تولید پارچه های جودون کش سانی آن میتواند اهمیت خاصی داشته باشد. نخ لاکرا، به خودی خود کشسانی فوق العاده‌ای دارد. در ترکیب با پنبه یا پلی استر میتواند یک پارچه جودون کشی لطیف یا مناسب ورزش به ما بدهد. ترکیب دو نوع الیاف پلی استر و لاکرا بهترین برای تولید البسه ورزشی هستند. قیمت پارچه لاکرا معمولا زیاد نیست اما برخی از الیاف مصنوعی مانند این پارچه صدمات غیر قابل جبرانی به محیط زیست میزنند.

جودون لاکرا از بهترین پارچه های جودون مدل کشی نیست. خود جودون بافت نسبتا محکمی است و پارچه جودون کشی با قدرت کشسانی با الیاف نانو هم قابل تولید است. گاهی این پارچه در ترکیب با پارچه های نخ پنبه یک کش بافت فوق العاده به ما میدهد.

جودون پلی استر

پارچه های جودون پلی استر با ترکیب 30% پنبه ایده‌آل ترین نوع پارچه برای اجناس ورزشی هستند. جنس جودون پلی استر به کنترل عرق و کاهش بوی نامطبوع بدن مشهور است. تولیدکنندگان از پلی استر با نام پارچه‌ای با جنس بسیار نرم و عمر مفید بسیار عالی یاد میکنند. ترکیب نخ پنبه و پلی استر یک پارچه بسیار لطیف به ما میدهد که جذب رطوبت بالایی هم دارد. در مقایسه با جودون لاکرا و جودون پنبه، وجود پلی استر باعث وزن کمتر این پارچه میشود. در کل برای افزایش طول عمر البسه استفاده از نخ مصنوعی منطقی‌ترین کار است. زیرا بر خلاف جودون لاکرا این جنس در نهایت در طبیعت تجزیه میشود.

مشخصات فنی پارچه جودون

پارچه های جودون به نسبت وزن بالایی دارند و کاملا چگال هستند. جنس‌های مختلف این پارچه در هنگام رنگرزی و تکمیل ارسال به کارخانجات عملکرد بسیار خوبی دارند. رنگ بندی پارچه جودون معمولا به رنگهایی فراتر از خام محدود میشود و تنوع رنگی بالایی دارند.

نوع بافت این پارچه‌ها از بافت ساده اما مستحکمی تشکیل شده به صورتی که سبب طول عمر بیشتر پارچه میشود. دانه‌های درشت پارچه گردش بیشتر هوا را در لای تار و پود آن ممکن میکند. جودونها پارچه‌هایی چهارفصل هستند و کاربردهای وسیعی نیز دارند. نخ های متنوع در تهیه این پارچه قابل استفاده اند. چاپ سابلیمیشن و چاپ حرارتی به زیبایی بر روی این پارچه مینشیند.

موارد مصرف جودون

موارد مصرف این پارچه متنوع است. هرجا احتیاج به استحکام و ماندگاری است، جودون هم نقش مهمی دارد. صندلی های تاشو، کیف و کوله، چمدان، جامدادی از موارد بارز و معمول مصرفی این پارچه هستند. در تهیه و تولید انواع تیشرت، مدل تیشرت های سه دکمه، پولوشرت زنانه و مردانه، یقه های کوتاه مردانه و سه دکمه و سایر لباس‌های آستین کوتاه نیز این پارچه با ضخامت ها و گرماژ کمتر ممکن است.

پولوشرت جودون مردانه برند رالف لورن یکی از محبوبترین و راحت ترین پارچه‌ها در تولید پوشاک مردانه (تیشرت) است. این نوع لباسها جلوه رسمی بیشتری به ما میدهند. در کت و دامن یا شلوار مجلسی زنانه، کت دامن، شلوار مجلسی زنانه، پولوشرت های مردانه، تیشرت های سه دکمه و تولید پوشاک بالا تنه نیز بسیار پر کاربرد است.

در ریبون نیز تعدادی از پولوشرت مردانه موجود از جنس جودون هستند.

قیمت پارچه جودون

به دلیل کیفیت بافت پارچه های جودون، سفارش این پارچه با درصد مناسبی از پنبه و همچنین استفاده از مرغوب‌ترین نخ، دوام پارچه بالاست. اما تولید کنندگان معمولا قیمت اولیه خوبی برای خرید پارچه عمده قرار میدهند. تکنولوژی تولید این پارچه جدید است ولی خرید عمده جودون ارزان موجب سادگی صادرات این پارچه به خارج از ایران نیز میشود.

مدل های جودون در طرح ها و رنگ های مختلف سبب قیمتهای مختلف آن میشود. تفاوت برندهای معروف خارجی و برندهای ایرانی در تولید این پارچه مانند تفاوت در قطب تولید کننده های پوشاک و سایرین است. در تهیه پارچه جنس جودون جنس ایرانی حرف اول را میزند. ضخامت آن مناسب است و پنبه کیفیت و ظاهر خوبی دارد.

فروشگاه پارچه هم بصورت حضوری و هم خرید آنلاین، و در قالب خرید پارچه عمده و خرید پارچه عمده ارزان انواع جودون را به برندهای معروف خارجی و برندهای ایرانی میفروشند. پولوشرت های لاگوست از مشهورترین موارد مصرف لباسی این پارچه ها هستند. به علت ارزان بودن خرید عمده تولید تیشرت آسان، مقرون به صرفه و سودآور است. پارچه‌های جودون درجه یک با رنگهای مختلف و داکرون پنبه ای جودون اعلا برای تهیه لباسهای کشی یا چسبان به صورت عمده به فروش میرسند.



بیشتر بخوانید:

پارچه دورس چیست؟

پارچه تدی چیست؟

خریدی آسان در ریبون